• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

VPRO zet Wim de Bie’s Bieslog weer online

  De VPRO heeft met het oog op instandhouding van cultureel erfgoed het zogeheten Bieslog van programmamaker Wim de Bie weer online gebracht. Tussen 2002 en 2008 maakte De Bie ruim zesduizend multimediale berichten.

Het begin van deze eeuw was een gouden tijd voor Nederlandstalige weblogs, zonder dominantie partijen als Facebook, Instagram, Twitter of YouTube. Weblogs waren persoonlijke verslagen, niet zelden door de makers zelf in de lucht gehouden. De VPRO schrijft dat het financieel onmogelijk is om alle sites die de omroep ooit maakte online te houden. “Maar de ontsluiting van digitaal erfgoed gaat de VPRO wel aan het hart”, aldus de omroep in een bericht over de wederopstanding.

“In 1998 gingen Kees van Kooten en Wim de Bie als duo uit elkaar. Wim is daarna nog een tijdje alleen doorgegaan op tv. Door de opkomst van online weblogs kwam het idee op om een eigen ‘krant’, met audio en video, op internet te gaan maken. Een voorstel dat door de VPRO met open armen werd ontvangen. Daarmee kreeg Wim zijn eigen programma op internet, een overstap die voor tv-makers destijds een unicum was.”

In 2005 ontving Bieslog de Prichettprijs toe, voor de beste digitale productie van het jaar.

Door verouderende techniek ging Bieslog in 2013 offline. Met het oog op ander werk dat De Bie samen met Kees van Kooten maakte, en dat wél online te vinden is, besloot de VPRO om ook Bieslog weer online te zetten, zonder aan de vormgeving te sleutelen. “Dat betekent dat plaatjes klein zijn en de video niet de hoge kwaliteit heeft die we nu gewend zijn. Sommige functies werken niet meer en op mobiel doet de site het ook niet goed.”

De omroep merkt op dat de site exact oogt als in de periode 2002-2008. Sommige audiofragmenten, die in een formaat waren opgenomen die niemand tegenwoordig nog kan afspelen, zijn omgezet naar modernere en meer houdbare varianten als mp3 en mp4. Voor mensen met dierbare herinneringen aan kooten en de Bie is dit een mooie geste van de VPRO.

...LEKKER CREATIEF BEZIG ZIJN IN DE BEGINNENDE LENTEZON... (UIT: BIESLOG DOOR VPRO ONLINE GEZET MET HET OOG OP CULTUREEL ERFGOED)