• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

‘Hey Google, regel een baan bij McDonald’s’

Het zal niet lang meer duren voordat ‘Hey Google, help me get a job at McDonald’s’ ook echt een baan oplevert. De fastfoodketen zet Amazon Alexa en Google Assistant in bij het aantrekken van nieuwe personeel.

Een spraakopdracht aan beide butlers activeert de voice-app McDonald’s Apply Thru, een verwijzing naar het luie bestelloket voor automobilisten. Dat moet ook gaan werken voor een ieder die bij het bedrijf wil werken. McDonald’s omschrijft de noviteit als ’s werelds eerste stemgeactiveerde sollicatieproces. Na het activeren van de voice-app, ook wel: skill genoemd, moet de sollicitant een paar basisvragen beantwoorden.

Dat zijn zaken als: naam, interessegebied en gewenste geografie. Daarna ontvangt hij een bericht op zijn telefoon met een link waar het sollicitatieproces verder wordt afgehandeld. De robosollicitatie werkt inmiddels in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland en het VK en buiten Europa in de VS, Canada en Australië. In de komende maanden zijn andere landen, waaronder Nederland, aan de beurt.

De meningen over deze nieuwe 'sollicitatie-methode'verschillen. Er zijn partijen die deze gang van zaken toejuichen waarschijnlijk omdat ze vermoeden hiermee op de kosten van personeelsfunctionarissen te kunnen sparen.

Anderen zien het helemaal niet zitten dat Google zoveel inkijk krijgt binnen hun zakelijke leven en veronderstellen dat alleen leveranciers van de bijbehorende software hierover zo enthousiast zijn.