• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Advertentie op sociale media niet erg effectief

  Meer dan twee derde van de consumenten zegt bij de aankoop van een product niet beïnvloed te worden door advertenties op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Selligent Marketing Cloud onder 400 Nederlandse consumenten. Er wordt nauwelijks iets via sociale media gekocht.

Een mogelijke oorzaak voor de geringe invloed van social advertising is volgens Selligent de inzet van influencers. Bijna de helft van de respondenten heeft er een hekel aan als influencers producten of diensten promoten op social media. Bij slechts 18 procent van de ondervraagden leidde de social media post van een influencer tot een aankoop.

Naast influencers speelt ook privacy een rol bij de beperkte invloed van social advertising. Een kwart van de respondenten heeft het afgelopen jaar namelijk afscheid genomen van een social media platform. Voor bijna een derde van de consumenten zijn zorgen over privacy aanleiding voor het verminderen van social mediagebruik.

Het medium waar het vaakst afscheid van werd genomen, is Facebook (39 procent). (Reactie van onze redactie: Het is vaak zo dat ondervraagden een wenselijk antwoord geven op vragen maar in de praktijk anders reageren. We betwijfelen of het voornemen om afscheid te nemen ook altijd wordt doorgezet.)

De geringe invloed van social media vraagt om een alternatief in de strijd om aandacht van de consument. ( Redactie: Klinkt dat niet wat te geringschattend?) Een gepersonaliseerde ervaring biedt hierbij kansen. De meerderheid van de consumenten (51%) vindt een gepersonaliseerde ervaring namelijk belangrijk.

40 procent van de ondervraagden is zelfs bereid persoonlijke gegevens te delen als ze daarmee een meer gepersonaliseerde ervaring krijgen. Kanttekening hierbij is wel dat nog altijd twee derde van de consumenten (67%) privacy belangrijker vindt dan een gepersonaliseerde ervaring.

VERDRAAID NOG AAN TOE... KEEK IK EVEN NAAR EEN GOEIE TRAMPOLINE EN NU WORD IK TIJDEN LANG MET AANBIEDINGEN VAN TRAMPOLINES GEBOMBARDEERD...