• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Artists commissions in première (2)

  ROTTERDAM - Speciaal voor de tentoonstelling over de hoodie in Rotterdam werden twee kunstenaars uitgenodigd om nieuw werk te maken met betrekking tot de hoodie. De uitkomsten zijn voor het eerst te zien in de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut. Bogomir Doringer (Belgrado, Servië) onderzoekt in een reeks videowerken hoe de hoodie zich manifesteert in de media en beeldcultuur. Vanuit de visie van de kunstenaar snijden de beeldessays verschillende thema’s aan en bieden ze een aanvullende kritische noot met betrekking tot de andere objecten binnen de tentoonstelling.

De in Rotterdam gevestigde kunstenaar Angelica Falkeling (Degerfors, Zweden, 1988) maakt een installatie die het materiaal waarvan de meeste hoodies zijn gemaakt centraal stelt: katoen. In een site-specific werk onderzoekt Falkeling de sociale en klimatologische impact van de katoenindustrie.

In aanloop naar de tentoonstelling lanceert Het Nieuwe Instituut een speciaal Instagram-account: TheHoodieUnraveled. Het account vormt een digitale extensie van de tentoonstellingsruimte en wordt onder meer beheerd door curator Lou Stoppard.

In samenwerking met het Rotterdamse collectief Concrete Blossom, dat in verschillende situaties onder meer als ontwerpstudio, uitgeverij en cultureel platform opereert, organiseert Het Nieuwe Instituut een serie verdiepende evenementen, masterclasses, lezingen en panelgesprekken om de gelaagdheid rondom de hoodie te ontleden.

Het programma geeft het woord aan vaak niet gehoorde experts, op basis van door hun geleefde ervaringen.

Binnen het thema ‘The Politics of Value Creation’ onderzoekt het publieksprogramma hoe verschillende groepen in de samenleving betekenis geven en waarde hechten aan de hoodie. Hierbij vertrekken zij vanuit de stad Rotterdam, vanuit de geleefde ervaringen van haar bewoners. Maar eveneens vanuit een kritische blik op de positie die Het Nieuwe Instituut inneemt in het initiëren van deze tentoonstelling.

DE HOODIE: HET LAATSTE POLITIEKE KLEDINGSTUK
VAN 1 DECEMBER 2019 - 12 APRIL 2020
LOCATIE: HET NIEUWE INSTITUUT IN ROTTERDAM

ÉÉN VAN DE HOODIES-DER-HOODIES VAN EEN VERRASSENDE EXPO ...
FOTO: CAMPBELL ADDY

MODEL: ADUT AKEECH - STYLING: ALASTAIR McKIMM