• Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Ondernemers boos over reclamebelasting

  AMSTERDAM - Onlangs spraken wij een ondernemer in Amsterdan die zei: "Als ik enveloppes op de mat zie liggen met een officieel karakter weet ik direct al zeker dat het tegenwoordig altijd betekent dat ik ergens méér voor zal moeten betalen." Dit naar aanleiding van de herinvoering van de gemeente Amsterdam per 1 januari 2020 van de reclamebelasting ... nadat die in 2015/2016 werd afgeschaft. Ook andere gemeenten kennen reclamebelasting. Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar de hoofdstad juist niet. In Amsterdam werd de reclamebelasting in 2015/2016 op initiatief van de VVD afgeschaft omdat die lokale ondernemers naast alle andere zakelijke moeilijkheden te veel belastte. Ook vinden veel burgers dat de stad een stuk fleuriger en levendiger wordt door professioneel creatief gemaakte reclame.

De huidige Amsterdamse gemeenteraad oordeelt echter dat voor commercieel gebruik van de buitenruimte moet worden betaald. Daarmee hoopt het stadsbestuur jaarlijks 9 miljoen euro te toucheren. Nu kan je je die maatregel enigszins voorstellen voor reclameuitingen zichtbaar vanaf de openbare weg zoals gevelreclame, uithangborden en abri's want Amsterdam heeft ook bepaalde uitgaven en gaat op dat gebied veel verplichtingen aan. Er moet dus geld op tafel komen. Maar het hartstochtelijke verlangen om daarvoor te kunnen incasseren kan ook bijna belachelijk te ver gaan. Zo zal er bijvoorbeeld ook voor naamborden moeten worden betaald.

Maar eveneens voor menukaarten bij restaurantjes zal belasting moeten worden betaald als ze langer dan 10 weken per jaar zichtbaar zijn. (Heeft u het ooit zo zout gegeten? ... Mag er nog iets leuk zijn als je geld als kleine restauranthouder probeert te verdienen en op die manier iets extra's kunt doen?)  Zelfs de naamaanduiding van winkels of borden van ondernemers in de bouw met logo's worden belastingplichtig. Het zijn allemaal van die kleine bedragen waar kleine ondernemers tegenwoordig hard voor moeten knokken om ze op tafel te krijgen.

Ook voor grotere projecten en grotere bedragen telt het allemaal op. Zogenaamd ruimhartig is de bepaling dat uitingen kleiner dan een kwart vierkante meter zijn vrijgesteld. Kennelijk wordt aangenomen dat dat doorgaans met of zonder bril makkelijk te lezen is. Gaat het hier om reclame-haters vragen wij ons af? Want nee: reclame is géén cultuurrrr...

Vrijgesteld zijn ook makelaars die verkoop- of verhuurborden ophangen die kleiner dan 10 vierkante meter zijn als ze op het verhuurbare of verkoopbare object hangen. Maar wat de rest betreft zijn veel vooral ondernemers het totaal oneens met deze lastenverzwaring. Ook scholen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd van de heffing, net als vlaggen van overheden en verkiezingsborden. (Dat moest er nog bij komen dat scholen en ziekenhuizen daar ook voor hadden moeten betalen! Wat een schande zou dat zijn... )

Wordt de communicatie binnen onze dynamische hoofdstad dan voorlopig alleen nog gerund door timide politici die al oogknipperend vol tegenzin even vanaf hun dikke dossiers opkijkend collectief schrikken van alle 'ongepaste' swing en schwung van die vrolijke maar o, zó verderfelijke buitenreclame? Tal van kleinere ondernemers lieten overigens speciaal via stadszender AT5 weten er last van te hebben om onnodig op kosten te worden gejaagd. Het zijn van die dingen die toekomstige kiezers niet snel vergeten.

FOTO: REDACTIE