• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Ondernemers boos over reclamebelasting

  AMSTERDAM - Onlangs spraken wij een ondernemer in Amsterdan die zei: "Als ik enveloppes op de mat zie liggen met een officieel karakter weet ik direct al zeker dat het tegenwoordig altijd betekent dat ik ergens méér voor zal moeten betalen." Dit naar aanleiding van de herinvoering van de gemeente Amsterdam per 1 januari 2020 van de reclamebelasting ... nadat die in 2015/2016 werd afgeschaft. Ook andere gemeenten kennen reclamebelasting. Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar de hoofdstad juist niet. In Amsterdam werd de reclamebelasting in 2015/2016 op initiatief van de VVD afgeschaft omdat die lokale ondernemers naast alle andere zakelijke moeilijkheden te veel belastte. Ook vinden veel burgers dat de stad een stuk fleuriger en levendiger wordt door professioneel creatief gemaakte reclame.

De huidige Amsterdamse gemeenteraad oordeelt echter dat voor commercieel gebruik van de buitenruimte moet worden betaald. Daarmee hoopt het stadsbestuur jaarlijks 9 miljoen euro te toucheren. Nu kan je je die maatregel enigszins voorstellen voor reclameuitingen zichtbaar vanaf de openbare weg zoals gevelreclame, uithangborden en abri's want Amsterdam heeft ook bepaalde uitgaven en gaat op dat gebied veel verplichtingen aan. Er moet dus geld op tafel komen. Maar het hartstochtelijke verlangen om daarvoor te kunnen incasseren kan ook bijna belachelijk te ver gaan. Zo zal er bijvoorbeeld ook voor naamborden moeten worden betaald.

Maar eveneens voor menukaarten bij restaurantjes zal belasting moeten worden betaald als ze langer dan 10 weken per jaar zichtbaar zijn. (Heeft u het ooit zo zout gegeten? ... Mag er nog iets leuk zijn als je geld als kleine restauranthouder probeert te verdienen en op die manier iets extra's kunt doen?)  Zelfs de naamaanduiding van winkels of borden van ondernemers in de bouw met logo's worden belastingplichtig. Het zijn allemaal van die kleine bedragen waar kleine ondernemers tegenwoordig hard voor moeten knokken om ze op tafel te krijgen.

Ook voor grotere projecten en grotere bedragen telt het allemaal op. Zogenaamd ruimhartig is de bepaling dat uitingen kleiner dan een kwart vierkante meter zijn vrijgesteld. Kennelijk wordt aangenomen dat dat doorgaans met of zonder bril makkelijk te lezen is. Gaat het hier om reclame-haters vragen wij ons af? Want nee: reclame is géén cultuurrrr...

Vrijgesteld zijn ook makelaars die verkoop- of verhuurborden ophangen die kleiner dan 10 vierkante meter zijn als ze op het verhuurbare of verkoopbare object hangen. Maar wat de rest betreft zijn veel vooral ondernemers het totaal oneens met deze lastenverzwaring. Ook scholen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd van de heffing, net als vlaggen van overheden en verkiezingsborden. (Dat moest er nog bij komen dat scholen en ziekenhuizen daar ook voor hadden moeten betalen! Wat een schande zou dat zijn... )

Wordt de communicatie binnen onze dynamische hoofdstad dan voorlopig alleen nog gerund door timide politici die al oogknipperend vol tegenzin even vanaf hun dikke dossiers opkijkend collectief schrikken van alle 'ongepaste' swing en schwung van die vrolijke maar o, zó verderfelijke buitenreclame? Tal van kleinere ondernemers lieten overigens speciaal via stadszender AT5 weten er last van te hebben om onnodig op kosten te worden gejaagd. Het zijn van die dingen die toekomstige kiezers niet snel vergeten.

FOTO: REDACTIE