• Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Consumentenbond: signaleert nepaanbiedingen

  Vaak worden alleen kleinere webwinkels aangemerkt als aanbieders van artikelen waarop zogenaamd een korting op de verkoopprijs wordt gegeven die in werkelijkheid helemaal geen echte prijsverlaging is. Maar dat weet je soms niet. Een groot aantal webwinkels adverteert ook nog steeds met gefantaseerde voordeelsaanbiedingen heeft de Consumentenbond moeten vaststellen.

Daarbij bleek dan dat de niet meer geldende doorgestreepte prijs daarvoor heel vaak ook niet door de winkels werd berekend. Maar hele grote warenhuisorganisaties kunnen er ook wat van en zien Black Friday en de kortingsweek als een enorme uitdaging om zogenaamd te-gekke aanbiedingen aan de klant te slijten die helemaal geen voordeel met zich meebrengen maar juist totaal onacceptabel nep geprijsd blijken te zijn.

Deze nepaanbieders zijn soms ook warenhuisorganisaties met hele grote namen en kunnen hun nepaanbiedingen soms ook via herhaalde tv-spots steeds opnieuw promoten. Aangezien de meeste consumenten een keuze moeten maken uit een oerwoud van aanbiedingen is het wel prettig te weten dat er door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toezicht wordt gehouden op oneerlijkheid in handelspraktijken en de al te fantasierijke prijsaanbieders een boete kan opleggen.

Winkels mogen consumenten niet een totaal fout aankoop-idee opdringen door zomaar een doorgestreepte prijs op de website of in de folder zetten. Volgens de wet moet een product voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk voor die ‘van-prijs’ of doorgestreepte prijs zijn verkocht. De ACM houdt bij als fout aangemerkte aanbiedingen na een waarschuwing een periode voor verbetering van drie maanden aan.

Voor veel kopers is het helaas een noodzaak 'geen cent te veel' te betalen en anderen worden in de kortingsweek totaal meegesleept door het beleven van een spannend winkelavontuur. Ook voor de ondernemer is het noodzakelijk dat hij met succes zijn werk kan doen maar als deze aanbieder echt te gekke prijs-sprongen maakt kan het de moeite waard zijn eerst eens die zuinige kant (die iedereen ergens heeft) aan te spreken en rond te kijken bij SpyDeals.

Dit is een community van koopjesjagers op zoek naar deals, kortingscode en gratis producten. Het gaat ver want spontaan winkelen is een soort van party of feestje voor jezelf waarvan je nog lang na-plezier kan beleven. Maar misschien is het niet zo verkeerd dit in het achterhoofd te houden voordat je heerlijk shoppen gaat.

...BEN ZO BLIJ DAT JE DE JUISTE KEUZE HEBT GEMAAKT SCHAT...