• Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nieuwjaars boodschap van de uitgever.

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Militairen lopen 450 km Birma Railway

  Sergeant der eerste klasse Emiel Garstenveld (32) en marinier der eerste klasse Jesse Jordans (24) marcheren 450 kilometer over de Birma Railway in Thailand en Birma. Hiermee willen zij het offer onder de aandacht brengen dat velen daar brachten voor onze vrijheid. Garstenveld en Jordans, beide recruiter bij Defensie, beginnen op 3 januari bij treinstation Ban Pong aan hun tocht. Vanaf daar lopen ze 100 km over het originele spoor dat nog steeds in gebruik is.

Daarna volgen ze het in onbruik geraakte spoor nog 350 km verder. Ze pakken de reis zelfvoorzienend aan, dat betekent dat ze alles zelf dragen en geen hulp krijgen. Waar ze ‘s avonds de nacht doorbrengen is onzeker. Dat ligt eraan wat er op hun pad komt.

De Birma Railway, ook wel de Death Railway genoemd, was een spoorlijn tussen Ban Pong (Thailand) en Thanbyuzayat (Birma). Het werd in de Tweede Wereldoorlog in 16 maanden gebouwd in opdracht van het Japanse Rijk om strijdkrachten te ondersteunen in de Birma-campagne.

De bijnaam Death Railway is er niet voor niks. Tussen de 180.000 en 250.000 Zuidoost-Aziatische burgerarbeiders en ongeveer 61.000 krijgsgevangenen kregen tijdens de bouw met dwangarbeid te maken. Elke dag lieten gemiddeld 75 mensen het leven. Tijdens de gehele aanleg stierven uiteindelijk ongeveer 100.000 burgers en 15.000 geallieerde gevangenen. Onder hen 3.000 Nederlanders. Eén van de uitgebuite medewerkers was de beroemde cabaretier Wim Kan. Eén van de weinigen die de vreselijke tijd overleefd heeft.

Garstenveld: “Mijn beweegredenen voor deze tocht? Ik vind dat we meer aandacht mogen besteden aan de mensen die stierven voor onze vrijheid. De vrijheid waarin we vandaag leven hebben we mede aan hen te danken.”

Jordans: “De aanleg van de Birma Railway is toch een beetje een ondergesneeuwd verhaal, met onze tocht hopen we er meer aandacht voor te krijgen.”

De reis van Garstenveld en Jordans is te volgen op Facebook en instagram via hikingaroundtheworldofficial. Tijdens de reis maken Garstenveld en Jordans verschillende vlogs om geïnteresseerden op de hoogte te houden.

... VELEN BRACHTEN EEN HEEL GROOT OFFER BIJ DE BOUW VAN DE BIRMA RAILWAY IN DE TWEEDE WERELDOORLOG ... WIJ MOGEN NOOIT DE MENSEN VERGETEN DIE VOOR ONZE VRIJHEID ZIJN GESTORVEN... DAAROM MAKEN DEZE TWEE JONGEREN EEN ZWARE TOCHT OVER HET NOG STEEDS BESTAANDE SPOOR...