• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Pasta-power blaast electro motorfiets voort....

  Een nieuwe tijd met nieuwe uitdagingen... Soms gebeurt het razendsnel en soms vrijwel geluidloos. Roberto Baake bezocht voor ons in Utrecht de Motorbeurs en komt helemaal idolaat terug van het electrische motormerk Energica en dan speciaal het model Eva Ribelle. Hij is helemaal weg van de Italiaanse styling.Van het rode ijzeren buizenstelsel dat eigenlijk bij andere motoren aan de binnenkant van een motor zit.

"Maar die Italianen hebben dat design helemaal in de vingers. Wat een styling. Je ziet het bij hun schoenen en hun kleding. Bij hun meubels en nu bij deze motor..." O ja? Hmm... Je kunt er verschillend over denken.

"Ïedereen weet al lang dat de electrische auto ons land heeft veroverd," gaat hij verder. "De electrische motor daarentegen kent lang niet iedereen. Dit type is voorzien van pasta-power en super op de weg." Maar je zei ook dat hij bijna geluidloos is.... Is dat niet gevaarlijk in het verkeer?

"Deze motor heeft inderdaad een lagere geluidsproductie en schakelen hoeft ook niet meer. Ik geef toe dat het wel even wennen is,"zegt hij. "Daarbij heeft hij ook een hoog koppel en is een duurzaam product. Hij is namelijk milieubewust en vergt zeer weinig onderhoud. Mogelijk zijn er ook nog fiscale voordelen aan de aanschaf verbonden maar dat zou je met de importeur moeten bespreken"

Het is natuurlijk een Reus maar ik was niet van plan tot aankoop over te gaan. Wat maakt die Eva Ribelle exact omschreven zo speciaal?

Roberto Baake: "Het is een Energica. De fabiek van het merk staat in Modena . De aandrijving is volledig electrisch met een koppel van 215 Nm (= Newton meter ) een vermogen van 107 kW (=kilo Watt uur ) = 145 pk / een gemiddelde actieradius van 400 km , de topsnelheid is begrensd op 200 km / u . De motor heeft een lagere geluidsproductie en schakelen hoeft ook niet meer.."

Die details zijn meer geschikt voor de fans... Sorry hoor.
"Het is genieten met dat model op de foto de “Eva Ribelle uitgevoerd in de kleur stealth grey. Opvallende vormgeving met het knalrode buizenframe de goudkleurige voorvork en stuur de grijze accenten. Die zijn gedeeltelijk in matte lak uitgevoerd..."

Wordt er ook keihard mee gereden op de racecircuits?

"Daar zijn ze sinds vorig jaar met een speciale versie al mee bezig. Weet je wat zo leuk is? Alle electrische motoren zijn hetzelfde afgesteld. zodat je meteen de beste coureur kunt herkennen. Of je de snelste bent is dus een kwestie van talent. Bij autoraces worden er millioenen aan uitgegeven om auto's kunstmatig nog sneller te maken. Na de race worden ze helemaal uit elkaar gehaald en bekeken waar ze gesleten zijn en opnieuw beter in elkaar gezet. Maar de electrische motoren zijn allemaal hetzelfde afgesteld. Dat is bij races veel eerlijker."

Je hebt vast zelf veel motor gereden en je mist dat als automobilist misschien?
"Klopt. Maar het is toch ook allemaal even ingenieus en prachtig gemaakt weet je. Het heeft allemaal een vóór en tegen want de electrische motor is stil en heeft geen versnellingsbak meer. Dat mis je. En bij de gewone motor hoor je ook het donderend geraas en het optrekken bij het accelleren bij de start. Dat is ook deel van de fun van de pret bij motorrijden."

Tijdens de jaarlijkse TT op het circuit van Assen ( dit jaar voor de 90ste keer) vindt een wedstrijd met deze motren plaats. De TT is traditiegetrouw het laatste weekend van juni. meer info op electricmotorcycles.nl en ttcircuit.com

FOTO: ROBERTO BAAKE

TERUG VAN DE MOTORBEURS UTRECHT EN HELEMAAL GEK OP DE ENERGICA EVA RIBELLE ...

STORY: ROBERTO BAAKE EN PHIA BARUCH