Koning sprak op werkbezoek medewerkers coronazaken
Koning Willem-Alexander bracht een werk bezoek in het ‘24/7 BZ contactcenter’ in het kader van crisiscoördinatie aan het Min. van Buitenlandse Zaken waar hij met medewerkers sprak. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bezig om gestrande Nederlanders in het buitenland te helpen bij hun terugreis als zij dit zelf niet kunnen.
Ook staan zij Nederlanders in het buitenland bij die op andere manieren door het coronavirus problemen ondervinden. Afgelopen maandag lanceerde minister Blok hiervoor een meldpunt. Daarin bundelen het ministerie, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse partners in de reiswereld de krachten om Nederlanders die vastzitten in het buitenland terug te halen.
Tevens zet het ministerie zich in voor het verkrijgen van landingsrechten voor extra commerciële vluchten. De Koning sprak met enkele medewerkers over hun ervaringen van de laatste tijd en luisterde mee met een gesprek. De reguliere taken van het 24/7 BZ contactcenter zijn het geven van informatie over onder meer paspoorten, reisadvies en legalisaties.
Na het bezoek aan het contactcentrum sprak de Koning met een aantal medewerkers van landenteams over complexe aan corona gerelateerde zaken waar zij zich nu mee bezighouden. Tot slot nam de Koning deel aan een videoconferentie met de ‘chef des postes’ en enkele medewerkers van Nederlandse ambassades in Rome en Peking over de problematiek waar zij nu mee geconfronteerd worden.
Door middel van telefoongesprekken en zo mogelijk werkbezoeken informeren Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zich over de gevolgen van de corona-uitbraak en spreken zij hun steun en waardering uit voor de inzet van zovelen in de bestrijding van de pandemie.
BEELD: EO - BLAUW BLOED