• Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • Film: And Then We Danced

  • Introdans ook nu volop in actie

  • FABIENNE DELVIGNE - heavenly dream

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

3D printen biedt oplossing mondmaskers

  LEUVEN / BELGIË – In de strijd tegen het coronavirus heerst wereldwijd een groot tekort aan mondmaskers. Een groot deel van de maskers die aan België geleverd werden, bleek niet te voldoen aan de normen en werd afgekeurd voor gebruik omdat zij niet veilig genoeg waren.

Het Belgische 3D printbedrijf Materialise heeft een 3D geprinte beugel ontworpen waarmee miljoenen afgekeurde mondmaskers die aan België geleverd werden, alsnog veilig gebruikt kunnen worden.

De 3D geprinte beugel biedt een oplossing voor de KN95 maskers waarvan de filters wel voldoende bescherming bieden maar die niet goed aansloten ter hoogte van de neusbrug. De prototypes, (geïnspireerd door een concept van Mark Fuller) werden getest in nauwe samenwerking met de Taskforce Shortage van de federale regering en preventieadviseurs van een tiental Belgische ziekenhuizen, onder leiding van Herman Devriese van UZ Leuven.

Het bedrijf is ondertussen gestart met het 3D printen en biedt de beugels aan via haar website. 3D printen speelt een belangrijke rol in de strijd tegen het coronavirus doordat het daardoor mogelijk is om innovatieve oplossingen snel te ontwikkelen en wereldwijd lokaal te produceren.

“Dit is opnieuw een voorbeeld van een vruchtbare samenwerking tussen Belgische innovatie en ons gezondheidsecosysteem,” constateert Minister Philippe De Backer. “Ik ben heel blij dat we dankzij dit goede werk van Materialise onze zorgverleners nu nog beter zullen kunnen bevoorraden. Ik ben ook de ziekenhuizen die meegewerkt hebben aan de ontwikkeling van deze beugel zeer dankbaar voor hun waardevolle feedback en de tijd die ze hierin geïnvesteerd hebben.”