Internationaal vrijwilligersplatform The Listening Call
BRUSSEL - Een internationaal vrijwilligersinitiatief The Listening Call, opgericht door de Belgisch-Spaanse Arsenia Corcoba Santamaria, wil zorgverleners die in de frontlinie staan in ziekenhuizen tijdens de coronacrisis psychologische hulp aanbieden.
Ziekenhuizen voorzien vandaag vaak zelf al psychologische ondersteuning voor hun verpleegsters en artsen. The Listening Call wil de psychologische diensten van de ziekenhuizen mee ontlasten. Aan de hand van gratis online of telefonische gesprekken, ook buiten de werkuren en op een gepast tempo, wil The Listening Call met een multicultureel team van professionele coaches, artsen en psychologen een luisterend oor en een veilige ruimte bieden aan alle zorgverleners wereldwijd die het nodig hebben.
De coronapandemie vraagt veel van onze zorgverleners die, dag in dag uit, voor alle coronapatiënten klaar staan. Veel van hen zijn aan de slag in de frontlinie in onze ziekenhuizen en staan onder grote druk door de speciale veiligheidsmaatregelen, lange shiften, hoge werkdruk en de niet te onderschatten emotionele impact. Het zijn zij die alle patiënten – nadat de diagnose wordt vastgesteld door een dokter – opvangen, verzorgen en van dichtbij opvolgen.
Veel ziekenhuizen hebben al een psychologisch platform ter beschikking voor hun verplegers, dokters, administratieve diensten of leiding. “The Listening Call dient vooral als een tweede lijn die vooral luistert en psychologische ondersteuning biedt. Zorgverleners kunnen buiten hun werkuren bij ons terecht, geheel op hun eigen tempo”, benadrukt Arsenia Corcoba Santamaria. “Op die manier kunnen we de psychologische diensten van ziekenhuizen ondersteunen en hun workload lichter maken zodat ze weer aan het werk kunnen.”
Het vrijwilligersplatform The Listening Call is een wereldwijd initiatief. Het voorziet zijn coaching in acht verschillende talen (Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Catalaans) en is actief in zeven landen (Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Canada) om zoveel mogelijk hulpverleners bij te staan.
Zorgverleners die zich in de frontlinie begeven in ziekenhuizen kunnen contact opnemen met The Listening Call via hun Facebookpagina, het ziekenhuis waar zij aan de slag zijn of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Daarna wordt een gepast moment gezocht voor een gesprek, dat online of via telefoon verloopt en uiteraard volledig gratis is. Dit is een heel constructieve manier om met de coronacrisis om te gaan.
Consultant Arsenia combineert een unieke ervaring in de topsport met een carrière in de financiële sector, wat haar inspireerde tot een gemotiveerde stap naar professionele coaching: samen met een multicultureel en meertalig Professional Support Team (PST) van professionele vrijwilligers zoals coaches, artsen en psychologen wil The Listening Call zorgverleners overal ter wereld bijstaan in hun strijd tegen de coronacrisis.