• Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • Film: And Then We Danced

  • Introdans ook nu volop in actie

  • FABIENNE DELVIGNE - heavenly dream

  • 'Photographic Paintings'

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Minister Arie Slob beëindigt randstad-dictaat

  De NPO blijft ook na 2021 reclame uitzenden tot 20:00 uur (en daarmee volledig) op haar televisiekanalen. NPO3 blijft als jongerenkanaal bestaan en kan talent een plek blijven bieden. Minister Arie Slob heeft de Tweede Kamer zijn wensen kenbaar gemaakt. Tevens zal NPO Regio op NPO2 te zien zijn van 18:00 tot 20:00 uur. Daar mee komt ein-de-lijk een gerechtvaardigde plek voor het regionieuws op tv. Dit komt mede door de lobby van de NPO en het College van Omroepen die er geen zin in hadden dat NPO3 als jongerenkanaal en kanaal voor talentontwikkeling zou verdwijnen. Ook het verbod van reclame tot 20:00 uur op de NPO-televisienetten gaat niet door. Wel wordt de reclame van 2022-2027 geleidelijk gehalveerd.

De NPO blijft ook na 2021 reclame uitzenden tot 20:00 uur (en daarmee volledig) op haar televisiekanalen. NPO3 blijft als jongerenkanaal bestaan en kan talent een plek blijven bieden. Minister Arie Slob heeft de Tweede Kamer zijn wensen kenbaar gemaakt. Tevens zal NPO Regio op NPO2 te zien zijn van 18:00 tot 20:00 uur. Daar mee komt ein-de-lijk een gerechtvaardigde plek voor het regionieuws op tv.

Dit komt mede door de lobby van de NPO en het College van Omroepen die er geen zin in hadden dat NPO3 als jongerenkanaal en kanaal voor talentontwikkeling verdwijnen. Ook het verbod van reclame tot 20:00 uur op de NPO-televisienetten  gaat niet door. Wel wordt de reclame van 2022-2027 geleidelijk gehalveerd. 

Ook gaat de STER-opbrengst niet regelrecht naar de NPO maar naar het ministerie van OCW om de onafhankelijkheid van de NPO te waarborgen. Reclame rondom kinderprogramma's en reclame op de online aanbodkanalen van de NPO zal wel per 1 januari 2021 stoppen.

Arie Slob stelt in zijn brief over de koerswijziging: "Inmiddels ziet de wereld er anders uit. Er heerst een pandemie en als gevolg hiervan staan de STER-inkomsten en de Algemene Mediareserve onder druk. Met het oog daarop kies ik in afstemming met de NPO en het College van Omroepen voor een alternatieve werkwijze."

De NPO3 zal dus NPO3 kunnen blijven volgens de plannen. Per 1 januari 2021 zal de regionale programmering op NPO2 van start gaan van 18:00 tot 20:00 uur. Daarbij zal een editie van het NOS-Journaal worden uitgezonden gericht op regionaal nieuws verzorgd door het bestaande Bureau Regio. De NPO lijkt volgens haar voorzitter Shula Rijxman tevreden te zijn met de plannen van minister Slob voor de toekomst van de Nederlandse Publieke Omroep. Dit mede omdat de NPO verwacht dat er aandacht en een stabiele financiering voor de komende jaren zal zijn voor regio-programmering op NPO2 en een onveranderd NPO3.

Zij zegt:" De nieuwe afspraken betekenen ruimte voor de regio op NPO2, waardoor NPO3 de kraamkamer kan blijven voor talent. Bovenal ontstaat er nu meer financiële rust. Hard nodig om een kwalitatief hoogwaardige Nederlandse Publieke Omroep te kunnen blijven voor alle Nederlanders. Het geeft ons ook slagkracht om herkenbaar en vindbaar te blijven in een internationaal competitieve mediaveld. Zo zijn onze vele kijkers en luisteraars nog jaren verzekerd van een sterke, brede en toegankelijke Nederlandse Publieke Omroep, waar alle geluiden kunnen worden gehoord. Een onafhankelijk baken met een sterke nieuwsvoorziening en ruimte voor debat, cultuur, dramaseries en ontspanning." Dat klinkt betrokken. En meer regio-nieuws zal ongetwijfeld ook tv-kijkers trekken die wel eens buiten het randstedelijke circuit en de overbekende steeds weer verschijnende lieverdjes graag eens wat andere hoofden en gezichten willen zien.    

STER is niet geheel blij met de aankondiging van Arie Slob. Vanwege de digitalisering van de reclamemarkt is het essentieel dat STER reclame rondom online NPO-content wel blijvend kan worden geplaatst om vanwege de digitalisering reclame-inkomsten te kunnen compenseren.
Frank Volmer, directeur van STER: "We zijn tevreden met de wijzigingen van de minister op het gebied van lineaire aanbodkanalen, maar vinden het zorgwekkend dat de visie ten aanzien van online reclame voorlopig ongewijzigd blijft. We blijven ons inzetten voor het behoud van online en zien nog steeds mogelijkheden om de komende maanden over dit punt in gesprek te blijven."

De Tweede Kamer zal na het zomerreces spreken over de door minister Arie Slob aangekondigde plannen. 

SHULA RIJXMAN: NIEUWE PLANNEN GEVEN RUIMTE...

OPVALLEND VEEL MENSEN VINDEN HET CHIC OM RECLAME ALS ZEER VERWERPELIJK NEER TE ZETTEN. COMMECIËLE INFORMATIE IS ECHTER NET ZO GOED INFORMATIE ALS NIET COMMERCIËLE INFORMATIE. BEIDEN KUNNEN CORRECT OF OOK ONTERECHT  WORDEN GEGEVEN...