• Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • Film: And Then We Danced

  • Introdans ook nu volop in actie

  • 'Photographic Paintings'

  • Historische Modeshow Sheila de Vries

  • Hoeden van Fabienne Delvigne: verfijnde look

  • Dutch Designer of the Year-titel naar Efteling

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Stichting Dierenhulp: Wat een tegenvaller van PostNL

  VARSSELDER - Waar zijn de verzonden bestellingen gebleven? Die vraag krijgt Stichting Dierenhulp maar niet beantwoord. De afgelopen 8 weken bleken maar liefst 5 via PostNL verzonden bestellingen verdwenen te zijn. Op vragen volgen slechts standaard briefjes van PostNL. “Radeloos word je ervan. Je verzendt de bestelling netjes gefrankeerd door PostNL of met postzegels en het verdwijnt van de aardbodem. Schade vergoeden? Nee niets van dat alles. Inhoud weg, portokosten weg en boze reacties.” Dat zegt een teleurgestelde Mark Vos van Stichting Dierenhulp.

“We hebben leuke kleine producten in onze webshop waarbij de opbrengst naar onze projecten voor dieren gaat. Alle zendingen kunnen makkelijk door de brievenbus en worden verzonden in stevige bubbel envelopjes met onze adresgegevens. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan weet men ons snel te vinden.
Maar 'zomaar' weggeraakte poststukken kosten Dierenhulp goodwill en inkomsten. Bij PostNL komen er op onze vragen alleen nietszeggende reacties." Zoals?

"Wij zijn niet verantwoordelijk, en het interne onderzoek heeft geen resultaat opgeleverd. Zelfs tot slot een 'tip' om voortaan Aangetekend te verzenden. Maar waarom mogen wij als simpelweg betalende klant niet verwachten dat ook de normaal met de vereiste postzegels gefrankeerde post bezorgd wordt? Of gaat dit enkel op voor aangetekende, met track and trace zendingen die bovendien veel duurder zijn.”

Dat klinkt niet klantvriendelijk. Onze redactie vraagt aan een op dit terrein gespecialiseerde advocaat of deze klachten over PostNl vaker voorkomen. Het antwoord luidt bevestigend omdat de wet op dit gebied nog niet optimaal in elkaar zit. "Als je een proces begint kost dat veel geld en blijven kleinere partijen doiorgaans toch aan de pan hangen." Dat schiet dus ook niet op.

Het verbazingwekkende is dat PostNl op dit gebied toch echt een goede naam te verliezen heeft en door alle tijden heen bekend staat vanwege de keihard werkende medewerkers.

Mark Vos: "We werden gebeld door een bedrijf dat bladen maakt met een bekende naam uit het Noorden van ons land dat eveneens moet ervaren dat dure bladen gestuurd aan abonnéés niet op het juist adres aankomen wat soms voor grote problemen zorgt omdat men met afgepaste aantallen werkt en men soms onvoldoende reserve-exemplaren heeft ... en daarom zelfs exemplaren moest laten bijdrukken ..."

Dat is wel heel erg. Zo'n schijnbaar kleine onzorgvuldigheid kan bij bedrijven voor veel paniek zorgen. Verstuurt Dierenhulp misschien te grote of te dikke pakjes? "Welnee... Het gaat om hele kleine artikelen uit onze webshop - bijvoorbeeld voor 4 euro - die in een stevige envelop als ze aangetekend zouden moeten worden verstuurd veel te veel aan porto-kosten vragen."

Misschien is het voor PostNl inderdaad moeilijk te traceren waar in de organisatie 'iets ten onrechte wordt meegenomen...'  Onze redactie heeft ook vernomen dat deze organisatie vecht om het hoofd boven water te kunnen houden en medewerkers vanuit een zeer krap budget worden gehonoreerd en door de grote werksnelheid oneerlijkheid van enkele medewerkers niet snel kan worden gesignaleerd.

"Dat klopt," reageert Mark Vos. "Zoiets valt niet snel te traceren. En de betaling van medewerking houdt ook niet over. Daar hebben wij onderling ook over gesproken. Iemand zei bij ons: Wat wil je? Als je met pinda's betaalt moeten de apen het werk gaan doen..."

Een treffende en humoristische omschrijving die wel enigszins wrang is maar ook vanzelfsprekend bij mensen die dag en nacht zichzelf wegcijferen om de belangen van dieren in treurige situaties te dienen.

Inmiddels heeft Dierenhulp dierenliefhebber en Tweede Kamer lid Dion Graus over deze kwestie geïnformeerd. Hij heeft o.a. ook PostNL in zijn portefeuille en liet weten dat hij inmiddels een bericht naar CEO Herna Verhagen heeft gestuurd.”

Stichting Dierenhulp wacht nu op de reactie daarop en kan alleen maar hopen dat PostNL haar slogans waar maakt “ Breng het bij me thuis” en “ We hebben wat voor je”. Mark Vos: "Wij zijn zeer benieuwd naar het vervolg op de genoemde gang van zaken waar ongetwijfeld ook andere bedrijven mee geconfronteerd worden."

Nog een vraagje: Waardoor klinkt niet alleen de naam Dierenhulp maar ook de plaatsnaam Varsselder zo bekend?

"Er stond in Varsselder een beroemde fabriek van rode en oranje gietijzeren braadpannen. En slechts een generatie terug beschikte iedere keuken wel over zo'n zware pan. Op den duur is het merk overgenomen maar de fabriek zelf is er gelukkig nog en bevat nu diverse ateliers en werkplaatsen van kunstenaars."

OOK DE BEKENDE TOPMANNEQUIN EN HET MODEL KIM FEENSTRA HEEFT HAAR NAAM VERBONDEN AAN STICHTING DIERENHULP... ALS DIERENLIEFHEBSTER ZET ZIJ ZICH PERSOONLIJK OOK GRAAG IN BIJ HET VOORKOMEN VAN DIERENLEED ...