Debuut Nina Polak met Ariane Schluter & Sophie van Winden
Wie werken er samen aan het intrigerende debuut van Een vrouw blijft thuis? Daarvoor zijn er in de eerste plaats de onmisbare content ofwel een waardevolle inhoud voor het stuk en daarnaast de talentvolle spelers nodig. Indringend door de regie van Ada Azdogan en scenografie van Miek Uittenhout eveneens externe begeleider van een Lot Vekemans productie.
Dan komt het fameuze Bellevuetheater met fotografie en voorpubliciteitsbeeld van Sanja Marušić in beeld. Een stevig team wat zich graag en ten volle inzet om juist in een verwarrende tijd het publiek een moooie voorstyelling aan te kunnen bieden.
Wie zijn zij? Nina Polak schreef twee romans We zullen niet te pletter slaan (2014 Prometheus) en Gebrek is een groot woord (2018 Prometheus) en werd hiermee genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de Opzij-literatuurprijs. Ook ontving zij het Charlotte Köhler-stipendium en de BNG-literatuurprijs. Zij schrijft kritieken, essays, reportages en interviews voor De Groene Amsterdammer en De Gids en is redacteur bij De Correspondent. Daar schrijf ze over populaire cultuur, moderne liefde en momenteel veel over psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens.
Ada Ozdogan viel als regisseuse op met haar eerste creaties bij Theatergroep Rast Dubbelgangers en De Rode Klauw. “De razend intelligente regie geeft de tekst in Dubbelgangers vleugels.” – Theaterkrant.nl. Ozdogans regies kenmerken zich door absurdisme. “Ze is de Nederlandse, absurdistische Tarantino van het theater.” zei theatermaker en generatiegenoot Babette Engels van Studio Danish Blue over haar. Ozdogan regisseerde bij Theater Bellevue de voorstelling MIJN met tekst van de jonge toneelschrijver Koen Caris.
Actrice Ariane Schluter schittert zowel op het toneel, TV series, als op het witte doek. Haar toneelrollen bij het Nationale Theater, Orkater, Het Toneel Speelt en Toneelgroep Oostpool brachten haar de Theo Mann-Bouwmeesterring, een nominatie voor de Columbina voor beste vrouwelijk bijrol (in People, Places & Things 2019) en de Theo d’Or voor de Beste Vrouwelijk Hoofdrol (in 2003 en 2004). Zij speelde recent in films als Instinct (regie Halina Reijn), Lucia de B. (regie Paula van der Oest) en De Matchmaker (regie Jeroen Houben). Ook voor haar filmrollen werd zijn gelauwerd met prijzen zoals een Gouden Kalf voor beste actrice TV drama de Prijs voor Beste Actrice op het Milaan International Film Festival.
Actrice Sophie van Winden speelde theaterrollen bij het Noord Nederlands Toneel en het Nationale Theater. Hier speelde zij onder meer in Tirza en Faust I & II. Op televisie was zijn te zien in de dramaserie Overspel, De Ontmaskering van de Vastgoedfraude en Klem. Ook speelde zij de rol van Tanja Nijmeijer in de VPRO serie Eileen. Op het witte doek was zij te zien in Leef!, waarvoor zij een Gouden Kalf voor Beste Vrouwelijke Bijrol ontving. Ook was zij te zien in Happy End van Frans Weisz.
Bellevue Lunchtheater, het ‘toneelschrijfhuis’ van Theater Bellevue ontwikkelt en presenteert al ruim 30 jaar nieuw Nederlandstalig toneelrepertoire. Theater Bellevue zoekt naar de autonome denk- en verbeeldingskracht van nieuw schrijftalent.
Vele mooie namen van toneeltalenten werkten al als auteurs voor het Bellevue Lunchtheater, zoals Nasrdin Dchar, Maria Goos, Magne van de Berg, Hannah van Wieringen, Rik van den Bos, Robert Alberdingk Thijm, Dilan Yurdakul en Dunya Khayame.