• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Torenhoge muurschildering op het Leidseplein

   AMSTERDAM - Op het Leidseplein in Amsterdam-Centrum is de eerste grote muurschildering Diversity in bureaucracy verschenen met als thema: saamhorigheid, klassenongelijkheid en bureaucratie in Nederland. Het kunstwerk werd door wethouder Touria Meliani onthuld. Mural artist Judith de Leeuw: “Het toeristische centrum van Amsterdam is compleet geïsoleerd van de rest van de stad. Ik wil met deze muurschildering Centrum en de Bijlmer met elkaar verenigen; Zuidoost is óók Amsterdam.”

Een Surinaamse ballerina die danst door een wervelwind van ambtspapieren: dat is het beeld van de eerste grote ‘mural’ in stadsdeel Centrum bij het Kleine-Gartmanplantsoen aan het Leidseplein. Het werk gaat over ongelijke kansen in Nederland, “Een groot maatschappelijk probleem”, aldus de multiple award winning kunstenares Judith de Leeuw, die wereldwijd- van Kosovo tot Kuala Lumpur- in opdracht verschillende torenhoge muurschilderingen maakte.

Judith De Leeuw: “Ik deed een interview met een Surinaamse ballerina die zelf een opleiding volgde bij Lucia Marthas en ontdekte na wat research dat er maar heel weinig ballerina’s van kleur zijn in Nederland. Ik dacht: ‘Hoe kan dat?’ Toen kwam Black Lives Matter, daarna de documentaire ‘Klassen’ waarin wordt verteld over the prison of low expectation in het onderwijs, en vervolgens het etnisch profileren van de Belastingdienst. Ik werd steeds strijdbaarder over de ongelijkheid in ons land en wilde met mijn werk een steentje bijdragen."

De boodschap van de mural gaat ook over het bureaucratische proces dat eraan vooraf ging: een eerste afwijzing van De Leeuw’s aanvraag voor een mural bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst bleek voort te komen uit een papierwinkel vol voorwaarden en regels. Judith: “Street artists zijn de underdogs van de kunstwereld en komen vaak niet door ingewikkelde aanvragen heen. Ik verwoordde dit probleem in een tweede aanvraag, die wél werd goedgekeurd. Met als resultaat de muurschildering op het Leidseplein.”

Zij vindt dat veel problemen bedekt worden onder het mom van regelgeving, bureaucratie en verborgen racisme. Judith de Leeuw: “Ik woon zelf in de Bijlmer, een buurt die compleet is geïsoleerd van het ‘rijke’ centrum en de toeristen. Met deze mural wil ik me sterk maken voor gelijke kansen. Ik wil toeristen én Amsterdammers wel kennis laten maken met een bestaande thematiek, maar ook de veranderingen vieren die plaatsvinden.”

Presentator Humberto Tan is ambassadeur van De Leeuw’s streetart project en steunt de kunstenares financieel, evenals horecatycoon Won Yip. Humberto Tan: “Ik ben erg onder de indruk van Judith’s werk, ideeën en haar persoonlijkheid. Die connectie die Judith maakt tussen de Bijlmer en de binnenstad vind ik heel belangrijk. Met name vanuit de beleidsmakers van de stad lijkt de Bijlmer letterlijk ver weg, zo heb ik het ook ervaren toen ik daar zelf nog woonde. Dit werk brengt de Bijlmer letterlijk dichterbij de centrale stad.”

De kunstenares startte op 14 maart met schilderen op een muur van een flat van woningbouwvereniging van De Alliantie, schuin tegenover Paradiso. Ze stond op een steiger van 15 meter hoog. Het werk beslaat ongeveer 150 m2 en is ook nog eens geheel duurzaam. De Leeuw gebruikt Airlite: een CO2 compenserende verf die luchtvervuiling tegengaat. Bij deze oppervlakte slokt het werk de uitstoot van rond de 19 bezine-auto’s per dag op en zet dit om in zoutmoleculen. Het hele project nam twee weken in beslag.

JUDITH DE LEEUW MAAKTE EEN SPRAAKMAKENDE MUURSCHILDERING OP HET LEIDSEPLEIN IN DE STAD AMSTERDAM OM GELIJKHEID EN RESPECT VOOR DE MEDE-MENS TE VIEREN IN PLAATS VAN EEN VERACHTELIJKE EN VERBORGEN DISCRIMINATIE...

FOTO: LEANDER VAREKAMP