• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Museum JAN in Amstelveen bestaat 30 jaar

  Museum JAN in Amstelveen bestaat dit jaar 30 jaar. Dit wordt gevierd met de opening van de jubileumtentoonstelling Schitterend glas – 30 jaar Museum JAN: een overzicht van de bijzondere glascollectie. Deze expo vindt plaats van 26 juni t/m 31 december 2021. Daarbij verschijnt de publicatie Museum JAN - ontstaan en collectie en zal tevens de nieuwe monografie over Jan Verschoor – kunstenaar en voormalig directeur van Museum JAN – worden gepresenteerd.

Hoe is het Museum JAN ontstaan? Het begon met de directeur van de bekende Tomado-fabrieken (Van der Togt’s Massa-artikelen Dordrecht) Jan van der Togt (1905-1995) die een fortuin vergaarde. Hij verzamelde alles wat hij mooi vond: internationale beeldende kunst en met name modern glas. Vooral na zijn pensionering groeide zijn collectie met werk van onder anderen Andries Copier, Václav Cígler, Ossip Zadkine en Sam Francis. Samen met bevriend kunstenaar Jan Verschoor richtte hij in 1991 Museum Jan van der Togt (nu Museum JAN) in Amstelveen op. Als directeur verbreedde en verdiepte Verschoor de glasverzameling met stukken uit Nederland en daarbuiten. Inmiddels geniet de glascollectie van Museum JAN internationale bekendheid.

De collectie Van der Togt kocht veel glas uit voormalig Tsjechoslowakije, waar de glastraditie eeuwenoud is. Zowel in Tsjechië (kunstacademie Praag) als in Slowakije (kunstacademie Bratislava) groeiden de glasafdelingen rond 1965 uit tot zelfstandige richtingen, met respectievelijk Stanislav Libenský en Václav Cigler aan het hoofd. Onder Libenský richtten kunstenaars zich op monumentaal glas, dat werd toegepast binnen de architectuur. Cígler ontwikkelt een geometrisch-abstracte vormentaal. Tegelijkertijd groeit de studioglasbeweging, die begon in de Verenigde Staten.

Tot dan toe had glas vooral een gebruiksfunctie, maar nu bouwden glaskunstenaars eigen ovens zodat ze voor de uitvoering van hun werk niet meer afhankelijk waren van ambachtslieden in de glasfabrieken: vrij glas. In Nederland leidde deze studioglasbeweging in 1969 tot de oprichting van de glaswerkgroep op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Inmiddels is deze glasopleiding uitgegroeid tot één van de belangrijkste ter wereld.

In het Gelderse Acquoy bouwde Willem Heesen in 1977 een eigen glasstudio, waar sindsdien regelmatig kunstenaars hun ontwerpen kwamen uitvoeren, onder wie Andries Copier, Lino Tagliapietra, en Mieke Groot.

Van der Togt is vooral weg van het Slowaakse, geslepen optische glas van Václav Cigler, Lubomír Artz, Bohumil Eliášen Pavol Hlôška, maar koopt op advies van Verschoor ook de meer sculpturale en ‘ruwere’ werken van Libenský, Gizela Šabóková en Aleš Vašíček. Typerend voor het moderne, internationale glas is dat de containervorm van het gebruiksglas (vaas, kan, drinkglas) min of meer heeft plaatsgemaakt voor vrije vormen en glassculpturen.

Ook eigentijds Nederlands glas is goed vertegenwoordigd in de collectie, met werk van Andries Copier, Willem Heesen en Bert Frijns. Na de dood van Van der Togt in 1995 werd Verschoor directeur van Museum JAN. Onder zijn leiding is de collectie uitgebreid met internationaal modern glas van onder anderen Julius Weiland, Tomoko Doi, Frank van den Ham, Barbara Nanning en verschillende spectaculaire glassculpturen van Bernard Heesen.

Er zijn uiteraard meer belangrijke glaskunstenaars bijvoorbeeld in Nederland wiens werk wij NIET in Museum Jan zijn tegengekomern omdat exposeren voor kunstenaars nu eenmaal ook een investering eist maar dat is de worsteling waar kunstenaars op verschillende terreinen nu eenmaal vanaf de start van hun loopbaan mee te maken hebben. 

Museum JAN herbergt vele verrassende schatten, ook voor wie niet bekend is met de glaskunst: van de sobere esthetiek van het werk van Ritsue Mishima, het fascinerende lichtspel van de grote kom van Peter Bremers tot de betoverende asymmetrische vormen en kleuren van de vaas van de grootmeesters Lino Tagliapietra, Andries Copier en Bernard Heesen.

Over Museum JAN – ontstaan en collectie en monografie Jan Verschoor verschijnen dit jubileumjaar twee nieuwe boeken bij Waanders Uitgevers. In het boek Museum JAN - ontstaan en collectie beschrijft kunsthistoricus Aukje Vergeest voor het eerst in dertig jaar de unieke ontstaansgeschiedenis van Museum JAN en de topstukken uit de collectie.

Kunsthistoricus en glasspecialist Titus M. Eliëns richt zijn kennersblik op de glasverzameling. Fotografen Erik en Petra Hesmerg brachten met hun esthetische blik de collectie in beeld.
De monografie Jan Verschoor,geschreven door Sandra van Berkum, toont een overzicht van het werk van deze beeldhouwer. In dit boek ligt de nadruk op zijn recente glasobjecten.

Bijzonder is dat Jan Verschoor nog altijd ‘in’ Museum JAN woont en werkt: het museum is letterlijk rondom zijn huis gebouwd. Het Museumhuis van Jan Verschoor is daardoor onderdeel van Museum JAN en op vaste tijden te bezoeken.

Museum JAN, Dorpsstraat 50, Amstelveen is geopend van dinsdag t/m zondag van 11.00 -17.00 uur.
Op dit moment is Museum JAN tijdelijk gesloten ivm Covid-19 maatregelen. Het museum opent (naar verwachting) weer in mei.