Tour de France voor vrouwen
Op zondag 24 juli 2022 lanceert Amaury Sport Organisation een nieuwe wedstrijd voor de vrouwen die de handtekening zal dragen van de allergrootste wedstrijd ter wereld: de Tour de France. Het event zal dezelfde codes, waarden en symbolen hanteren als de mannenkoers. Na de afgelopen jaren reeds de wielerkalender te hebben verrijkt met prestigieuze wedstrijden voor vrouwen, zal A.S.O. het vrouwenwielrennen nog verder ontwikkelen. De wedstrijd gelabeld als UCI Women's World Tour zal gedurende 8 dagen plaats vinden.
De eerste etappe finisht in Parijs op de Champs-Elysées, op de dag van de laatste etappe van de Tour de France 2022. Direct na de Tour de France, tijdens de zomervakantie, zorgt deze timing ervoor dat het publiek zo de renners gemakkelijk vanaf de kant van de weg kan komen aanmoedigen. Het internationaal bekende online fitnessplatform Zwift wordt de sponsor van het evenement, dat officieel "Tour de France Femmes avec Zwift" zal heten. A.S.O. en Zwift zijn vastbesloten om de groei van het vrouwenwielrennen te ondersteunen en hebben daarvoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de komende 4 jaar.
Veel partners van de Tour de France konden niet wachten om hun enthousiasme te tonen en zich in te zetten voor de eerste editie van de Tour de France Femmes avec Zwift. LCL zal de beroemde gele leiderstrui ondersteunen, E.Leclerc zal de bolletjestrui van het bergklassement ondersteunen. Liv Cycling, het bedrijf dat zich inzet om meer vrouwen op de fiets te krijgen, en dat al een goede naam heeft in de wielersport, maakt zijn debuut als belangrijke partner door het beste jongerenklassement te steunen.
FDJ, dat vanaf het begin partner was van La Course by Le Tour de France avec FDJ en in de toekomst Paris-Roubaix Femmes zal steunen, zal zich bij de belangrijkste partners van het evenement voegen. Wat de Tour de France betreft, zal Tissot de tijdwaarnemer van de race zijn. Andere partners zullen zich in de komende weken bij hen voegen.
Wat de media betreft, zal de Tour de France Femmes avec Zwift dagelijks live op televisie komen, met een grote kijkdichtheid over de hele wereld. France Télévisions zal haar "wielernamiddag" van de Tour de France met een week verlengen om de kijkers de kans te geven hun kampioenen te steunen. Bovendien zal het evenement dankzij een overeenkomst met de EBU (European Broadcasting Union) op grote openbare zenders in de grootste Europese markten worden uitgezonden.
Eric Min, CEO & medeoprichter van Zwift zegt: "Ik geloof echt dat het vrouwenpeloton een van de spannendste wielerwedstrijden is om naar te kijken en het verdient een veel groter platform om deze talenten en vaardigheden te tonen. Ik ben er trots op dat we een grote rol kunnen spelen om de Tour de France Femmes avec Zwift in 2022 tot een feit te maken."
En Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France verklaarde: "De geboorte van deze wedstrijd toont het vooruitzicht op een vrouwenwedstrijd die zich steeds verder zal ontwikkelen richting de top van de wereldsport. De rensters en kampioenen zullen ongetwijfeld staan te popelen om een aantal zware parcoursen af te leggen en de meest prestigieuze prijs - de gele trui - in de wacht te slepen."
EN ZO IS HET DAN MAAR NÉT JOHAN DERKSEN... U HOUDT VAST OOK VAN FIETSEN MAAR DEZE DAMES RACEN U HELAAS VOOR U GEMAKKELIJK VOORBIJ...