Lacoste presenteert ‘Durable Elegance'
Met het oog op de impact van de mode-industrie heeft Lacoste twee routes uitgestippeld: 1/ Zorgen voor gelijke kansen en 2/ Invulling geven aan de circulaire economie binnen de modesector. Lacoste zet zich voor 100% in op het gebied van duurzaamheid en definieert nauwgezet de ambities voor 2025.
Eerder lanceerde Lacoste lanceerde haar ‘Elevating Journey’ met diversiteit als speerpunt. Dit programma is gericht op het bevorderen van de sociale en professionele integratie van kansarme of gehandicapte mensen. Voor deze doelgerichte support zet Lacoste haar ervaren medewerkers in die daarvoor haar stichting en haar academies benutten. Al bijna vijftien jaar heeft de Lacoste Foundation een groeiend aantal partnerorganisaties ondersteund die werken met jongeren over de hele wereld.
Ook binnen de eigen organisatie zet Lacoste een ambitieus Mentorship programma in - toegankelijk voor al haar medewerkers - om hen in staat te stellen een kind of tiener op langere termijn individueel te begeleiden. Samen met hen een levenspad uit te stippelen, expertise door te geven en hen te helpen met meer vertrouwen en gemoedsrust de toekomst tegemoet te gaan.
Lacoste heeft zich daarom de volgend vier doelen gesteld tussen nu en 2025 om binnen de eigen mogelijkheden de strijd aan te gaan tegen ongelijkheid. Ten eerste worden 1.000 Lacoste-medewerkers betrokken bij het Elevating Journey-programma.
Dit programma is gebaseerd op drie peilers: het versterken van het zelfvertrouwen, het ontwikkelen van beroepskwalificaties en het helpen van mensen om hun eigen bedrijf op te richten. Daarmee worden 10.000 jongeren ondersteund in hun sociale en professionele vooruitgang.
Ten tweede worden 50 projecten medegefinancierd ter verbetering van de plaatselijke levensomstandigheden van de bevolkingsgroepen die betrokken zijn bij Lacostes bevoorradingsketen. Dit programma, genaamd 'Livelihood', maakt het mogelijk dat Lacoste samen met haar productiepartners, ontwikkelingsprojecten kan selecteren en co financieren binnen de organisaties waarmee het merk is verbonden, om zo hun levensomstandigheden te verbeteren.
Ten derde wordt invulling gegeven aan de circulaire economie binnen de modesector. Eind 2020 heeft Lacoste zich daartoe aangesloten bij het initiatief 'Make Fashion Circular' van de Ellen MacArthur Foundation.
Het bedrijf en de stichting delen een gemeenschappelijke overtuiging: de noodzaak om het productiemodel opnieuw uit te vinden om de circulaire economie te ontwikkelen.
Het vierde Lacostedoel richt zich als sluitstuk van een lange produktieketen regelrecht tot de consument. Meer hierover in ons volgende artikel waar het sluitstuk van het stappenplan van de bekende onderneming Lacoste laat zien hoe het zich alert en sociaal bewust profileert.