Albert Heijn gaat los met digitale schermen

b_250_200_16777215_00_images_phiaabblauw18.jpg  Het wordt steeds sfeerlozer in onze indrukwekkende winkelpaleizen. Door de zogenaamde innovatieve technologische omzetversnellers zijn mensen meer en meer gereduceerd tot pure consumenten. Albert Heijn bouwt bijvoorbeeld een digitaal schermennetwerk waar de supermarkt zelf maar ook derde partijen hun boodschappen aan shoppers kunnen tonen.

Deze keten laat op dit moment schermen installleren installeren als onderdeel van de grote vernieuwings die hier staat te gebeuren. Eind maart volgend jaar hangen er ongeveer achthonderd schermen in ruim driehonderd winkels. “Het gaat een vast component worden in onze nieuwe winkels”, aldus AH.

Kolossale digitale schermen waarop AH maar ook andere partijen hun commerciële verhaal tegen ons kunnen afsteken. Deze digitale communicatie kan de klanten nog sneller vertellen wat een mooie aankoop zou kunnen zijn.Geen van de beeldschermen is uitgerust met extra sensoren of antennes. Daar valt dus niets op aan te merken qua privacy-tekort. Het gaat er kennelijk om dat de winkel over zo'n groot assortiment beschikt en zo de shopper via het scherm meer op bepaalde aankopen kan focussen.

Tijden veranderen en winkelketens moeten vechten voor overleving. Dat moeten  we accepteren. Het is zelfs gebleken dat shoppers in Amerika het bedrag van hun aankopen door het 'overzichtelijke' schermgebruik in het totaal verdubbelen. Als je toch zoiets hoort krijg je nog meer heimwee naar de gezellige winkel van vroeger waar je boodschappen niet voor je neus werden neergesmeten en weggeschoven in de eerste halve seconde nadat je had afgerekend.

De winkel waarin je advies vroeg en kreeg als je iets kocht en je niet het onvermijdelijke "Een fijne dag nog" werd toegevoegd terwijl de figuur aan de kassa dit uitsprak met reeds afgewend gezicht naar de volgende klant.Goedemorgen ging toen echt nog om een goede morgen en er werd niet ongeduldig op de kassa getrommeld als je niet meteen als een automaat je pinkaart voor de dag haalde.

Digital out of home, zoals het nieuwe mediatype geinstalleerd bij AH heet, is natuurlijk voor reclamemakers een reden om een gat in de lucht te springen. Veel minder kostbaar dan reclameboodschappen via folders of kranten en dicht op onze huid als we shoppen.

Toch zijn er hier en daar nog wel van die winkels waar het winkelen nog een genoegen is en daar kunnen we niet zuing genoeg op zijn.Verkopers en verkoopsters die met een klant meedenken en de klant niet alleen als eventueel geld-object beschouwen. Zaken doen als mensen onder elkaar vraagt om emotionele toewijding ook al moeten er scherpe besluiten kunnen worden genomen. Dat is niet zo makkelijk voor mensen die liever via hun mobiel en hun scherm communiceren dan in reality. Straks moeten we nog lessen op scholen gaan geven om te leren samen zomaar echte gesprekken met elkaar te kunnen voeren. Anders krijgt het automatiseren de telefoon-tuur-generatie totaal in de macht. Wie wil dat nu?  

ZUINIG ZIJN OP WINKELS WAAR WINKELEN NOG EEN GENOEGEN IS... ALERT BLIJVEN OP HET ONVERMOGEN ECHT TE COMMUNICEREN ALSOF WIJ ROBOTTEN ZIJN GEWORDEN...

FOTO: AB BLAUW VAN AB BLAUW FOTOGRAFIE