Phia Baruch: Surinaamse Trouwportretten

   - C O L U M N - Wil je meer weten over de fotoverhalen die de geschiedenis van Suriname in beeld brengen? Ter gelegenheid van de tentoonstelling Surinaamse Trouwportretten? Als wij daarnaar kijken komen er gevoelens bij ons boven. Je voelt het: er is veel meer dan zomaar een familystory te zien.

Er is iets - ergens - toch nog beladens rond de geschiedenis van deze voorouders in hun tijd en in hun leven aan dit schijnbaar plezierig onbekommerde onderwerp op foto's van vroeger wat wij nu als totaal misplaatst ervaren. Er bestaan nog veel van die schilderachtige familie- portretten. Soms werden ze mij als teken van vertrouwen toegestuurd en je kunt er hele verhalen van aflezen.

Het ligt/lag echter vaak gevoelig voor nabestaanden om die familiefoto's aan een outsider te tonen. Wat je dan voelt als je hun vertrouwen waaard bent heeft niets te maken met links vooruitstrevend zijn of rechtse oerconservatief maar met je normale menszijn onder de andere mensen. Aangezien de herinneringen aan vroegere situaties met toestanden en gedoe over giftige hiërarchiën gebaseerd op een andere huidskleur zoals die vroeger voorkwamen ons nu nog een bepaalde plaatsvervangende schaamte bezorgen ook al hadden/hebben wij er persoonlijk al generaties lang niets mee te maken.

Naast schaamte over onrecht blijft er bij volgende generaties een gevoel van schuld en slachtofferschap opduiken wat wij in nieuwe decennia zo graag zouden willen helen en daarom zijn sessies als in Foam georganiseerd belangrijk. De grote geschiedenis van landen onderling blijft op een bepaald level altijd hetzelfde maar door hoogmoed en onrecht op elk niveau een bepaalde manier te accentueren worden tegenstellingen bevestigd.

Begrijpelijk. Verklaarbaar en invoelbaar maar er zijn andere opties. Want toch ... het recht verloopt lang niet altijd via wetten en rechtbanken maar lijkt meer op water en zal door de tijden heen altijd zijn loop hebben. (Vandaar de uitdrukking in verloop van de tijd...)
Blijvende boosheid onder nabestaanden is dus begrijpelijk en niet onterecht maar kan ook leiden tot valse trots want dat was tóen. En onze kracht moet nu zorgen dat wij aan onrecht ontsnappen samen met anderen die los van onze geschiedenis aan nieuwe werelden moeten bouwen. En alles blokkeren door overal morele oordelen aan te verbinden stopt pogingen om harmonieus en begripvol tot elkaar te komen.

Naast schaamte over onrecht blijft er een gevoel van schuld en slachtofferschap wat wij in nieuwe generaties zouden willen helen en daarom zijn sessies als in Foam georganiseerd zo belangrijk. Het blijkt in alle tijden hoogst noodzakelijk de gewonde eigenwaarde van volkeren te helen in plaats van om te zetten in woede en wraak.

Maar daarvoor moeten situaties zoals ze waren eerst wel zo objectief mogelijk vanuit verschillende hoofdlijnen onder ogen worden gezien. Op 11 augustus om 17.00 uur bij Foam duiken de aanwezigen dieper in de verhalen en familiefoto's die te zien zijn in Surinaamse Trouwportretten.

Samen met programmamaker Raïsha Zeegelaar (BNNVARA en Ons Suriname) bespreekt Lucia Nankoe onderwerpen zoals liefde, huwelijk en immigratie in het 20e-eeuwse Suriname, en de hedendaagse impact daarvan.

.Kok Donovan Liauw Sim zal de bezoekers een selectie heerlijke hapjes aanbieden geïnspireerd op Surinaamse huwelijkstradities. Hmmm...

Daarnaast zal Lucia haar nieuwste publicatie 'Trouwportretten. Fotovertellingen'signeren uit het Surinaamse verleden (1868-1950) signeren.

HET EVENEMENT SURINAAMSE TROUWPORTRETTEN VINDT PLAATS OP 11 AUG. BIJ FOAM OM 17.00 UUR