Commentaar of doorbraak: Fashion My Religion!

b_250_200_16777215_00_images_fashionclash18.jpg  MAAASTRICHT - Na 10 jaar FASHIONCLASH wordt dit jaar van 15-16-17 juni 2018 de jubilieumeditie van het internationale en interdisciplinaire modefestival georganiseerd. En de beladen titel van dit grote festival luidt: Fashion My Religion! Meer dan 150 veelbelovende ontwerpers en podiumkunstenaars zullen aan het internationaal bekende festival deelnemen. Zij komen uit Nederland, Duitsland, Italië, Portugal, Mexico tot aan Australië. Ook talenten met toekomst krijgen het podium in dit festival dat zowel ontwerpers als podiumkunstenaars als studenten in een rijk gevarieerd programma een podium biedt.

Alles speelt zich in en met modestad Maastricht af. Niet alleen Fashion Talks maar ook met The Route. Dit is een inspirerende pelgrimstocht langs exposities, lezingen, theater- en dansvoorstellingen. En als overkoepelend thema duikt steeds weer Fashion My Religion! Niet uit het ijdele verlangen naar tomeloze over-acting maar vanuit een zoektocht naar beter begrip van de relatie van geloof tot geslacht, haardracht of bijvoorbeeld kledij.

Met dit provocerende thema daagt FASHIONCLASH de deelnemers en bezoekers straks uit om middels mode de bestaande religieuze tradities en taboes te 
onderzoeken, te belichten of te doorbreken. Vormt ceremoniële kleding een bijdrage of juist niet? Als men met respectvol nadenken en onderzoek van dit thema een nieuwe generatie modemakers en modeliefhebbers kan inspireren krijgt hun rol en hun werk veel meer betekenis.

Het campagnebeeld is in samenwerking ontstaan met het Nederlandse modecollectief Das Leben am Haverkamp van Christa van der Meer, Dewi Bekker, Anouk van Klaveren en Gino Anthonisse. Voor Fashion My Religion! maakten zij taarten van de favoriete kledingstukken van o.a. FASHIONCLASH-oprichters en van zichzelf. „De waarde die mensen hechten aan kleding is aan inflatie onderhevig doordat er steeds meer voor minder verkrijgbaar is," luidt hun verklaring voor deze ludieke aktie. 

De oprichters en het modecollectief geven zo een wat cartoonesk commentaar op het slaafse bejubelen van weer een nieuwe trend die dan bij een presentatie met allemaal uitgestreken gezichten erbij heel serieus wordt genomen. Weer een totaal stapelgekke creatie die wordt 'ge-upsized' vanuit het bekende circuit. Niemand kan het vaak ook aan omdat de maatgeving volkomen abstract is. Dat is natuurlijk allemaal heel 'íntens' en strak en cool en het fan zijn is iedereen van harte gegund maar ook soms wel (in hedendaagse bewoordingen) een dingetje... Wat wil zeggen: ietwat ongemakkelijk tegenover anderen. Al is het nog zo mooi en leuk.

FASHIONCLASH verklaart: "Daarom presenteren we met een knipoog een nieuwe religie die mode kan vervangen: taarten bakken in de vorm van kleding. Het hobbymatige karakter, de persoonlijke toewijding en het ontwapenende imago van taartbakken in een mode-context vinden we een spannend contrast met het elitaire imago dat mode kan hebben.”

De 10e editie van het FASHIONCLASH Festival op 15-16-17 juni 2018 is voor iedereen, en vrijwel volledig gratis, toegankelijk.