• Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • Introdans: sfeervol en vol wervelende energie

  • Fabienne Delvigne wijdt twee creaties aan de BMW i8 Roadster

  • 'Withoos meets Withoos' In Westfries Museum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Voorspelling denktank: Nieuwe betrouwbare journalistiek in 2018

b_250_200_16777215_00_images_advantures2014web.jpg  Aan het eind van het jaar vraagt de Amerikaanse journalistieke denktank Nieman Lab, een aantal collega's in journalistiek en in digitale media om voorspellingen over het vak te doen. Een aantal voorspellingen hebben betrekking op een onderwerp dat zo’n beetje het hele jaar heeft gedomineerd: nepnieuws. Volgens Raney Aronson-Rath (Frontline) is transparantie het tegengif van nepnieuws. mdia zullen ook het komende jaar weer hun best moeten doen om te vechten voor het vertrouwen van het publiek.

Frontline doet dat door middel van het redactieproces online openbaar te maken. Zo worden bijvoorbeeld transcripties van interviews aangeboden, video-interviews en het publiek kan alles bekijken per thema, persoon of hoogtepunt. En dat alles in een interactieve omgeving.

Ook Dan Newman (NPR) heeft het over het terugwinnen van het vertrouwen van het publiek door middel van transparantie. Zeker op social media is het voor het publiek van belang de volledige context van de verhalen die er verschijnen te weten. Dus de bron, de invalshoek, welke verslaggeveing is er in het verleden over geweest. Ook de algoritmes achter social media moeten daarbij transparant zijn, want die bepalen op de achtergrond welk artikel je voor je neus geschoteld krijgt.

Diverse nieuwsorganisaties zijn daar al mee begonnen en ook social media zelf realiseren hun opzettelijke medeplichtigheid aan de verspreiding van nepnieuws. Ze zijn dan ook al begonnen met het identificieren van nieuwsbronnen en blokkeren advertenties die valse nieuwsverhalen verpreiden.

Een heel ander onderwerp is dat van Emma Carew Johnson (The Daily Beast). zij verwacht dat de redactie-cultuur een prioriteit gaat worden. Volgens haar betekent het dat redacteuren en managers actief op het welzijn van hun collega’s gaat letten. En dat verwacht ze omdat het al gaande is.

Ze heeft al diverse panels op zien duiken bij conferenties over burn-out en zelfzorg. Ze heeft al diverse redacties stappen zien maken om seksueel misbruik op de werkvloer uit te bannen en de redactie een veilige plek te maken.

ILLUSTRATIE: IVOR RAY