• Sheila De Vries presenteert zonnige zomercouture

  • Introdans danst 5***** programma

  • Havaianas de Brasil Logo op weg naar de zon

  • Filmfestival Cannes oogverblindend gestart

  • Royal Polo at the Palace deze zomer

  • Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

ANP neemt Fotobureau Hollandse Hoogte over

b_250_200_16777215_00_images_logoanp18.jpg  Persbureau ANP neemt Fotobureau Hollandse Hoogte over. Een overnamebedrag is niet genoemd. Hollandse Hoogte vertegenwoordigt ruim 500 topfotografen en tientallen internationale agentschappen. Het ANP is de grootste leverancier van nieuwsfoto's aan bijna alle mediabedrijven in Nederland. Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen is de fotojournalistiek de winnaar van deze krachtenbundeling. Werk van Hollanse Hoogte-fotografen zal via ANP’s foto-databank worden verspreid.

ANP stelt dat er na overname een database van 125 miljoen beelden ontstaat voor afnemers binen en buiten de mediasector. Bas van Beek, directeur van Hollandse Hoogte, treedt toe tot de ANP-directie en zal de nieuwe foto-organsiatie gaan leiden. “In deze combinatie kan het ANP focussen op de nieuwsfotografie en Hollandse Hoogte op de rest van de markt. Inhoudelijk kunnen we elkaar versterken en kunnen we de positie van fotografen beter bewaken”, aldus Van Beek.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF) gaat donderdag met het ANP in gesprek over de effecten van de overname. Volgens NVJ/NVF betekent de overname een sterke concentratie op de Nederlandse fotomarkt. Volgens deze organisaties kan dat de positie van fotojournalisten verslechteren: wie met het ANP in conflict raakt, heeft niet langer een alternatief.

Uit bedrijfsoogpunt noemen NVJ/NVF de overname begrijpelijk. De NVJ/NVF wil morgen helderheid krijgen over de contracten van fotografen en impact van de overname op de werkwijze van Hollandse Hoogte. Fotograaf Guido Koppes, die ook voor Hollandse Hoogte werkt, noemt de overname een goede ontwikkeling - maar is benieuwd naar het praktische effect op aantallen afgenomen foto’s en of de gemiddelde prijs die daarvoor wordt betaald wel zal stijgen.

Guido Koppes: “Wel is het zo, dat de Nederlandse markt aardig verzadigd was. Veel stockfoto-bureaus, veel nieuwsfotoagentschappen en, naar verhouding, te weinig afnemers die daardoor te veel de prijzen konden bepalen. Daarmee is dit wel een belangrijke stap in de goede richting in de Nederlandse markt.”