• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Onzinnige afbraak I amsterdam

b_250_200_16777215_00_images_iamsterdam18.jpg  Het is misschien wel de meest gefotografeerde plek van de hoofdstad: de letters I amsterdam op het Museumplein. Maar er is ook een groeiende stroom toeristen die de hoofdstad onder druk zet. En er komen jaarlijks duizenden toeristen naar de letters om er trots hun selfie of ander fotomoment te kunnen maken. De toeristen vinden het allemaal even geweldig om zich even één met alle Amsterdammers te voelen. Toch moeten die letters weg...

Weg ?... Waarom MOET dat? Wil de gemeenteraad deze weinig kostende en zoveel verbinding en vermaak opleverende presentatie van een stadsidentiteit wijken voor zweverige marketing-formuleringen? Wat maakt plotseling dat de huidige hoofdstedelijke gemeenteraad vindt dat dit lettermonument moet worden afgeschaft? Wie heeft er zoveel last van dat in vroegere jaren ook bijzondere plannen succesvol door anderen zijn uitgewerkt? Hebben we hier soms te maken met het maken van brede en nog bredere schouders om de poliitieke macho uit te hangen?

Voor een fotomoment hoef je helemaal niet per se naar de Nederlandse hoofdstad want zulke letterborden zijn in allerlei steden over de hele wereld te vinden. Voorbeelden genoeg...In Brussel staan bij het Atomium de kolossale letters be.Welcome en in de Australische stad Brisbane kun je er naast de rivier mee op de foto. In Milaan staan grote letters die zelfs licht geven in het donker. In de Hongaarse hoofdstad Boedapest zijn ze van hout. En in de haven van de Portugese stad Faro kun je er de boten achter zien varen.

Het begon allemaal ooit met Hollywood en het werd overal in de wereld een mooi idee gevonden. Kijk maar in Mexico. Of in Oslo. Daar staan de letters op de Karl Johansstraat en vallen er een paar een beetje om. En het Winnipeg-teken in Canada staat zelfs bij het mensenrechtenmuseum want daar heeft men respect voor de eigen identiteit en het gezicht van de stad.
Al bijna vijftien jaar lang is voor de gemeente Amsterdam de belettering I amsterdam voor het Rijksmuseum ook image-bepalend. Hordes toeristen gaan er dagelijks mee op de foto en er is volop ruimte op deze plek waar niemand last heeft van de vele bezoekers die zich even ook één met de Amsterdammers willen voelen.

Wat als deze stadspromotie op wonderbaarlijke wijze opeens moet worden afgeblazen.

Daarvoor diende raadslid Femke Roosma (GroenLinks) een motie in die het college oproept de letters weg te halen en helemaal te stoppen met de promotie van Amsterdam in het buitenland. Ze krijgt steun van een meerderheid in de raad. Wat is de reden van deze "eensgezindheid" die het hele land opschrikt en verdacht veel lijkt op ego-tripperij?

GroenLinkser Roosma denkt niet dat het verdwijnen van I amsterdam per saldo gaat zorgen voor minder toeristen. Het gaat haar om iets anders, zegt ze. „De boodschap van I amsterdam is dat we allemaal individuen in de stad zijn. We willen iets anders uitstralen: diversiteit, tolerantie, solidariteit.”

Wethouder Udo Kock (Economische Zaken, D66), in het huidige college verantwoordelijk voor de citymarketing, zegt de wens I amsterdam uit het straatbeeld te halen ook „al een tijd” te hebben onderzocht. Zijn visie luidt: „Ik wil het graag weghalen omdat deze letters op het Museumplein symbool zijn geworden voor het massatoerisme en de negatieve effecten daarvan. We weten sinds kort hoe we ze daar weg kunnen halen en dat gaan we dan ook op korte termijn doen. Dit past ook goed in de nieuwe koers en strategie voor Amsterdam Marketing.”

Met zulke redenaties gaat Amsterdam niet de goede kant op want er is niemand die denkt dat het massa-toerisme hierdoor zal verminderen. Voor die vermindering waren al eerder door voorgaande colleges hele goede plannen bedacht.

Het is dan ook eenvoudigweg onzin dat de letters te veel individualisme van Amsterdammers zouden uitstralen naar de toeristen. Iedereen wil zich bij die letters al is het maar een kort moment graag zelf ook even Amsterdammer kunnen voelen want daar in die vrije parkachtige ruimte midden in de stad met een prachtig groot museum op de achtergrond voelt iedereen zich juist met het lettermonument op een heel positieve manier verbonden. De beslissing om de letters weg te halen is dan ook ver weg van wat de burgers van de stad écht willen: fout.

AUTEUR: ARTHUR VAN BENTEM

FOTO: ARTHUR VAN BENTEM