• De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 5-Sterren boetiekhotel ‘POST Rotterdam' in historisch postkantoor

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Modeontwerper Ronald van der Kemp heeft een missie

b_250_200_16777215_00_images_roebyemanders181.jpg  AMSTERDAM - Stel je voor dat je straks je telefoon kunt opladen vanuit je broekzak: hoe handig is dat? Roebyem Anders, CMO Sungevity, kan met haar nieuwe zonnepanelenjurk zelfs de kerstboom verlichten. De eyecatcher die Ronald van der Kemp voor haar ontwierp behoort nu al tot haar favorieten. Roebyem Anders: “Met deze jurk kan ik laten zien dat de zon een enorme bron van energie is waar we makkelijk gebruik van kunnen maken.”

Ronald van der Kemp, bevriend met Roebyem Anders vertelt: “Dit is geen jurk die in de collectie zit, ik wilde puur Roebyem verrassen met deze gimmick. Hoe leuk en nuttig is het als je met je jurk van alles kunt opladen en aanzetten? De zonnepanelen liggen op de schouder. Na een uur in het licht zijn de panelen werkzaam. Het stekkertje zit in de voering en kun je uit de zak trekken.”

De creatie ziet er allesbehalve technisch uit, Ronald van der Kemp wilde er juist een spannende disco- of feestjurk van maken. Ronald Van der Kemp: “De glitterstof is een leftover stof, want ik werk alleen met leftovers. Duurzaam geproduceerd dus. Ik vind het heel belangrijk dat mensen weten hoezeer het consumeren van fast fashion de wereld vervuilt.Er is wereldwijd geëxperimenteerd met solarpowered kleding. De Nederlandse ontwerpster Pauline van Dongen bracht bijvoorbeeld technologie en mode samen, evenals Tommy Hilfiger. Waarom het niet doorzet naar de high street fashion? Roebyem Anders: “Solar kleding is prachtig om een statement te maken, maar we kunnen ons nog beter focussen op zonnepanelen op grote oppervlakten zoals daken en wegen. Wat kleding betreft: focus op schoon katoen en verminder het energieverbruik bij het maken van kleding."

Roebyem Anders brengt duurzaamheid naar alle lagen van de bevolking. Ze richtte social enterprise Sungevity op om de energietransitie te versnellen: honderden huishoudens per maand stappen gemakkelijk over op zonnestroom en leren slim met energie omgaan. Ze initieerde via Stichting Schooldakrevolutie leerlingen te onderwijzen dat groene energie de norm is. De komende jaren krijgen nu vrijwel alle scholen in Nederland zonnepanelen, over de financiering daarvan is op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met de Rijksoverheid en BNG Bank.

Met de Huurdakrevolutie heeft Roebyem Anders een inhaalslag van zonnestroom voor de huursector gekatalyseerd. Hiermee kan worden voorkomen dat sociale huurders steeds meer van hun inkomen aan energie besteden. Verder staat Roebyem Anders in de Duurzame 100 en spreekt ze regelmatig op conferenties zoals de NRC serie Energietransitie. Ze schrijft opinie artikelen over een breed scala aan onderwerpen zoals de hervorming van het energiebelastingstelsel.

Tenslotte maakte ze de zonnepanelen-installateurstraining van vluchtelingen mogelijk: deze hebben al op The Student Hotel in Amsterdam, een AZC school en een aantal gebouwen zonnepanelen geïnstalleerd.

Mode-ontwerper Ronald van der Kemp werkt al meer dan 25 jaar als ontwerper in de High Fashion industrie en kleedt celebrities als Kate Moss, Lady Gaga, Doutzen Kroes, Kendall Jenner, Céline Dion en Emma Watson. Voordat hij zijn eigen label startte, werkt hij als creative director voor grote namen als Céline (samen met Michael Kors), Guy Laroche, Escada, Bill Blass en Barneys. RVDK heeft een missie: hij wil laten zien dat ethisch verantwoorde, duurzame mode ook glamourous, uitzonderlijk en spannend kan zijn.

Zijn creaties geven een gevoel van nostalgie en verlangen naar de Golden Age van de Haute Couture. In 2017 werd Van der Kemp onderscheiden met het Prins Bernhard Cultuurfonds Mode Stipendium, een van de belangrijkste Nederlandse modeprijzen.

FOTO: KUBILAY ALTINTAS