• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Wél of niet subsidie elektrische vrachtwagens - een heel gepuzzel

  Op dinsdag 26 maart werd de regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtwagens, met een budget van €45 miljoen voor dit jaar. Een totaal van 647 aanvragen werd ingediend, wat het beschikbare openingsbudget volledig benut. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) heeft als doel de markt voor emissievrije trucks te stimuleren.

Er is opnieuw veel interesse in de subsidieregeling, net als vorig jaar. Op de eerste dag alleen al werden 428 aanvragen ontvangen, gevolgd door nog eens 219 aanvragen op de tweede dag. Dit resulteerde in een totaal aangevraagd budget van €46,5 miljoen.Met deze subsidieronde zouden meer dan 600 elektrische vrachtwagens kunnen worden aangeschaft, wat bijdraagt aan het streven om tegen 2025 minimaal 1.000 emissievrije vrachtwagens in Nederland te hebben, en tegen 2030 zelfs 16.000.

Uiteindelijk zouden alle nieuwe vrachtwagens in 2040 schoon moeten zijn. Momenteel rijden er ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens in Nederland, exclusief waterstoftrucks. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van vorig jaar. Zo kan een bedrijf nu slechts één subsidieaanvraag per werkdag indienen voor de aanschaf van één emissievrije vrachtwagen. Zolang er budget beschikbaar is, kan een bedrijf echter elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen, waardoor de regeling toegankelijker wordt voor meer bedrijven.

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van het type vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Kleine ondernemingen krijgen relatief meer voordeel.

Alleen nieuwe, volledig emissievrije vrachtauto's komen in aanmerking voor subsidie, zoals elektrische of waterstofvrachtwagens.

Dit is exclusief fiscale voordelen waarvoor ondernemers in aanmerking komen bovenop de subsidie bij de aanschaf van een schone truck. De percentages en maximale subsidiebedragen zijn aangepast om te voldoen aan de Europese staatssteunregels.

De aanvragen voor de AanZET-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Sommige aanvragen worden afgewezen omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen, terwijl andere klanten hun aanvraag zelf intrekken. Hierdoor kan er nog steeds een deel van het subsidiegeld beschikbaar komen, zelfs als de regeling is overschreden.

Als er meer subsidiegeld beschikbaar komt dan nodig is voor de aanvragen op dag 2, wordt er geloot tussen de aanvragen op dag 3. De resultaten van de loting worden op een later moment aan de aanvragers bekendgemaakt.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het totale budget voor AanZET moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer, met behandeling van het wetsvoorstel verwacht begin april. Als de begroting onverwachts NIET wordt goedgekeurd, kunnen reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.