Ditjes & Datjes en Oranje Boven worden vernieuwd
Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer, voorheen hoofdredactie Telegraaf, hebben met hun nieuwe bedrijf Trusted Media de eerste grote klant binnengehaald. In samenwerking met Brookland BV uit Sassenheim gaan ze de redactionele inhoud (print en online) produceren van de gratis gezinsbladen Ditjes & Datjes en Oranje Boven.
Daarvoor is oud Privé-verslaggeefster Vanessa Bontje aangetrokken. Ditjes & Datjes verschijnt maandelijks in een oplage van 650.000 exemplaren bij de supermarkten van Dirk van den Broek en de Dirk III-slijterijen. Oranje Boven verschijnt elk kwartaal in een oplage van bijna 600.000 exemplaren bij Dirk van den Broek, Dirk III en bij de supermarktketen DeKa Markt.
Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer hebben inmiddels een kantoor in Amsterdam Sloterdijk betrokken pal tegenover De Telegraaf. Paradijs zegt : ‘Voor onze onderneming geldt dat wij zonder veel overhead kunnen werken. Wij werken lean en mean en daardoor veel goedkoper.’
Als het aan Paradijs ligt, gaat zijn bedrijf ook de redactie voeren van bestaande onafhankelijke titels. ‘We gaan alle uitgeverijen langs. Wij zijn er klaar voor. TMG besteedt het drukken uit, waarom niet de redactie of onderdelen daarvan? Wij zien daar een goede markt voor ons bedrijf.’ Sinds het duo in januari voor zichzelf begon, heeft het ongeveer 15 klanten geworven.
Deels doen ze aan media-adviezen en daarnaast verzorgen ze websites en magazines voor opdrachtgevers. Bijvoorbeeld voor reisorganisatie Jan Doets, waarvoor ze een magazine en website maken. Emmer: ‘Als ik één ding geleerd heb de afgelopen tijd, is dat er meer omzet zit in print dan ik had verwacht. "
Omdat Emmer daar ook meer omzet verwacht, begint er in januari een uitgever bij Trusted Media mee te werken aan nieuwsdienst.nl. Het is een werktitel voor wat een online tabloid moet worden. Paradijs daarover: ‘Er is ruimte voor een populaire, rechtse titel in Nederland. Alle media schuiven op naar het midden. Ook het AD en De Telegraaf doen aan verdieping. Maar waar kan de taxichauffeur nog terecht? Wij zien een enorme kans, alleen hebben nog niet de financiers om het te kunnen starten. Wij praten er in Nederland en daar buiten over met investeerders.’
Emmer: ‘Het is een uitgave die we online en vooral mobiel willen opzetten, maar in print is niet ondenkbaar. Wij denken niet dat abonnees er voor gaan betalen, we zoeken naar een heel ander verdienmodel.’
Uiteraard worden de plannen van de ondernemers met grote belangstelling door vele uitgevers en opdrachtgevers van programma's en sites gevolgd.