Businesssucces: China en Apple elkaars beste conculega's
Technologiebedrijf Apple heeft in China de nieuwsapp van The New York Times verwijderd. Volgens de Amerikaanse krant is het programma sinds 23 december niet meer in de Chinese App Store te vinden.
China handhaaft namelijk strenge internetwetten en regels om het buitenlandse bedrijven niet te makkelijk te maken de Chinese markt op te komen. Zo wordt het verhaal naar buiten gepresenteerd tenminste.
Ook Apple liet de krant weten dat de app op last van de Chinese autoriteiten is verwijderd, omdat die in strijd zou zijn met lokale regelgeving. Maar het technologiebedrijf gaf geen commentaar op de vraag vanwege welke regels de app is verwijderd, wie contact heeft gezocht en of er juridische documenten zijn overhandigd.
In de weken voorafgaand aan het verwijderen van de app publiceerde The New York Times echter diverse artikelen over de Chinese regering. In een artikel dat uiteindelijk is gepubliceerd op 29 december onthulde de krant dat de Chinese regering via subsidies miljarden dollars in ‘s werelds grootste iPhonefabriek in China stopt.
China is een van Apple’s grootste omzetmarkten en het is voor het bedrijf dus heel waardevol zo goed mogelijk met belangrijke organisaties zoals de overheid te matchen. Het onthullen van onaangename situaties is daarbij niet direct image-bevorderend.
Vermoedelijk denken de Chinese autoriteiten ook : "Waar bemoeien die verdraaide Amerikanen zich nu weer mee..." Een vraag die wel eens vaker bij mensen opkomt als men weer eens bezig is een basis te leggen voor markten die heel ambitieus altijd maar eindeloos willen doorgroeien.
FOTO: ...ÉÉN VAN DE BEROEMDE CHINESE MANTELS...