Hanneke Tuithof : zwaardere taak geschiedenisleraren
Op 23 juni verdedigt Hanneke Tuithof (Cultuurgeschiedenis) haar proefschrift over de onderwijstechnisc he kennis en methodes van de Nederlandse geschiedenisdocenten. Het blijkt dat het nieuwe examenprogramma dat in 2007 werd ingevoerd in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs behoorlijk stressvol is voor de docenten die toch in deze tijd al niet zo'n makkelijke taak hebben. Soms denken wij als buitenstaanders dat er steeds nieuwe deskundigen vanuit een nieuw ontstane ambtelijke groep er dol op is om door een moeizaam verworven en bijgehouden vakgebied eens fors de bezem te halen hoewel het dan weer allerlei nieuwe moeilijkheden erbij veroorzaakt.
En soms maakt men voor vernieuwing echter te grote stappen zonder rekening te houden met wat mensen aankunnen. Ook is het niet bepaald zo dat Nederland zo ongeveer verdrinkt in een te veel aan bezield les gevende geschiedenisdocenten. Vooruitgang en verdere ontwikkeling blijft noodzakelijk maar het is goed dat dergelijke verhelderende onderzoeken als van Tuithof aangeven in welke mate.
Hanneke Tuithof constateert via haar onderzoek dat de verandering in het te examineren programma bij veel docenten leidt tot stress en soms tot een minder diverse vakdidactische kennis. Dat kun je je heel goed voorstellen want het nieuwe programma is globaal omschreven met een referentiekader van tien tijdvakken dat de gehele geschiedenis omvat.
Terwijl er voorheen strak omschreven thema’s waren, moeten docenten nu zelf een invulling geven aan de kenmerkende aspecten door historische gebeurtenissen, personen en ontwikkelingen te kiezen.
Uit evaluaties bleek dat dit moeilijk is voor de docenten. De Nederlandse geschiedenisdocenten moesten hun vakdidactische kennis aanpassen om dit nieuwe examenprogramma aan hun leerlingen te onderwijzen.
Tuithof gebruikt in haar onderzoek het concept Pedagogical Content Knowledge (PCK) voor vakdidactische kennis en schaart zich daarmee in een internationale onderzoekstraditie die Lee Shulman in 1986 startte. PCK is de kennis die docenten gebruiken om vakkennis te transformeren voor een specifieke groep leerlingen, zodat deze leerlingen de kennis begrijpen en kunnen verwerken. Er is tot nu toe internationaal veel onderzoek gedaan naar de PCK van (beginnende) bètadocenten, Met haar promotieonderzoek breidt Tuithof kennis op het gebied van PCK uit naar het domein van geschiedenisdocenten.
Drs. Tuithof analyseert de vakdidactische kennis van ervaren geschiedenisdocenten die te maken kregen met het nieuwe examenprogramma. De verandering in het examenprogramma leidt dus bij veel docenten tot stress en soms tot een minder diverse PCK. Op grond van haar onderzoek pleit Hanneke Tuithof eveneens voor meer beschrijvingen van de PCK van docenten, omdat er dan meer kennis verzameld kan worden ten aanzien van de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende schoolvakken. Dat kan belangrijk zijn als er vanuit verschillende vakken kan of moet worden samengewerkt. Mede in verband met het overheidsprogramma over onderwijsvernieuwing Onderwijs2032.
Promovendus Hanneke Tuithof. Proefschrift The characteristics of Dutch experienced history teachers' PCK in the context of a curriculum innovation
Op 23 juni 2017 18:00 tot 23 juni 2017 19:15
Locatie: Senaatszaal, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht
Promotor(es) Prof. dr. Leen Dorsmanprof. dr. Jan van Tartwijk
Co-promotor(es) Dr. Larike Bronkhorst
Entree gratis. Aanmelden niet nodig