• Zomercouture Paul Schulten kleurrijk en stijlvol

  • Raadhuis Zandvoort en Zandvoorts Museum toont Haute Couture

  • Bigli juwelen dieper kleurtimbre

  • Sheila De Vries presenteert zonnige zomercouture

  • Introdans danst 5***** programma

  • Havaianas de Brasil Logo op weg naar de zon

  • Filmfestival Cannes oogverblindend gestart

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Hanneke Tuithof : zwaardere taak geschiedenisleraren

b_250_200_16777215_00_images_HannekeTuithof17.jpg  Op 23 juni verdedigt Hanneke Tuithof (Cultuurgeschiedenis) haar proefschrift over de onderwijstechnisc he kennis en methodes van de Nederlandse geschiedenisdocenten. Het blijkt dat het nieuwe examenprogramma dat in 2007 werd ingevoerd in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs behoorlijk stressvol is voor de docenten die toch in deze tijd al niet zo'n makkelijke taak hebben. Soms denken wij als buitenstaanders dat er steeds nieuwe deskundigen vanuit een nieuw ontstane ambtelijke groep er dol op is om door een moeizaam verworven en bijgehouden vakgebied eens fors de bezem te halen hoewel het dan weer allerlei nieuwe moeilijkheden erbij veroorzaakt.

En soms maakt men voor vernieuwing echter te grote stappen zonder rekening te houden met wat mensen aankunnen. Ook is het niet bepaald zo dat Nederland zo ongeveer verdrinkt in een te veel aan bezield les gevende geschiedenisdocenten. Vooruitgang en verdere ontwikkeling blijft noodzakelijk maar het is goed dat dergelijke verhelderende onderzoeken als van Tuithof aangeven in welke mate.

Hanneke Tuithof constateert via haar onderzoek dat de verandering in het te examineren programma bij veel docenten leidt tot stress en soms tot een minder diverse vakdidactische kennis. Dat kun je je heel goed voorstellen want het nieuwe programma is globaal omschreven met een referentiekader van tien tijdvakken dat de gehele geschiedenis omvat.

Terwijl er voorheen strak omschreven thema’s waren, moeten docenten nu zelf een invulling geven aan de kenmerkende aspecten door historische gebeurtenissen, personen en ontwikkelingen te kiezen.

Uit evaluaties bleek dat dit moeilijk is voor de docenten. De Nederlandse geschiedenisdocenten moesten hun vakdidactische kennis aanpassen om dit nieuwe examenprogramma aan hun leerlingen te onderwijzen.

Tuithof gebruikt in haar onderzoek het concept Pedagogical Content Knowledge (PCK) voor vakdidactische kennis en schaart zich daarmee in een internationale onderzoekstraditie die Lee Shulman in 1986 startte. PCK is de kennis die docenten gebruiken om vakkennis te transformeren voor een specifieke groep leerlingen, zodat deze leerlingen de kennis begrijpen en kunnen verwerken. Er is tot nu toe internationaal veel onderzoek gedaan naar de PCK van (beginnende) bètadocenten, Met haar promotieonderzoek breidt Tuithof kennis op het gebied van PCK uit naar het domein van geschiedenisdocenten.

Drs. Tuithof analyseert de vakdidactische kennis van ervaren geschiedenisdocenten die te maken kregen met het nieuwe examenprogramma. De verandering in het examenprogramma leidt dus bij veel docenten tot stress en soms tot een minder diverse PCK. Op grond van haar onderzoek pleit Hanneke Tuithof eveneens voor meer beschrijvingen van de PCK van docenten, omdat er dan meer kennis verzameld kan worden ten aanzien van de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende schoolvakken. Dat kan belangrijk zijn als er vanuit verschillende vakken kan of moet worden samengewerkt. Mede in verband met het overheidsprogramma over onderwijsvernieuwing Onderwijs2032.

Promovendus Hanneke Tuithof. Proefschrift The characteristics of Dutch experienced history teachers' PCK in the context of a curriculum innovation
Op 23 juni 2017 18:00 tot 23 juni 2017 19:15
Locatie: Senaatszaal, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht
Promotor(es) Prof. dr. Leen Dorsmanprof. dr. Jan van Tartwijk
Co-promotor(es) Dr. Larike Bronkhorst

Entree gratis. Aanmelden niet nodig