• Aangenaam aantrekkelijk in BonBon Lingerie

  • Paul Schulten Collectie vol kleur en charme

  • Una Vera Favola Carnevalesca bij Ronald Kolk

  • Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

43ste MODEFABRIEK vooruitstrevend en creatief

b_250_200_16777215_00_images_Janjansenmodefabriek17.jpg  De 43ste editie van Modefabriek op zondag 9 en maandag 10 juli jl. stond in het teken van ‘The Future.’ The Future of Retail, Collabs & Pop- ups en van trends zoals asthleisure, feminisme, diversiteit. En heel vooruitstrevend ook ging het ook over nieuwe vormen van mannelijkheid. En het kan niet op: ook over de nieuwste technologische ontwikkeling in Story Telling en nog veel meer. Twee dagen vol mode, én heel veel More Than Mode.

Jan Agelink a.k.a. Jan Trendman liet in zijn populaire MF Talk zien waarom de ‘Athleisure’ trend niet zal overwaaien en ons juist samenbrengt in ‘real time’; avonturen beleven, fit worden of stil zijn.

De ‘Fantasy Forest’ trendforecasting fashion show toonde jonge futuristische urban nomads: outdoor proof fashion wordt de norm. Richard Lamb liet in zijn MF Talk ‘Future Fashion Retail Renewal’ zien hoe technologische ontwikkelingen van nu de retail van de toekomst zullen vormgeven. Het klinkt ingewikkelder dan het is maar online en offline zullen volledig met elkaar versmelten en de beleving in de stenen wereld krijgt een hyperindividuele en interactieve virtuele laag. Hmm... Even rustig nadenken want veel mensen raken bij het zien van allerlei nieuwe perspektieven door het dolle! 

Het wordt heel enthousiast neergezet: alles draait straks om energie en dynamiek: pop-ups, product drops, live happenings, insta stories, ash sales.... Shopping wordt Here! Now! Happening! ... Wie daarvan bijgekomen is kijkt naar andere ontwikkelingen die het gevolg zijn van de kille verhoudingen in de huidige maatschappij waarbij vooral jongere mensen te weing normale aandacht krijgen behalve van leeftijdsgenoten of op hun werk.  

In het MF Talks panel ‘The Store as a Brand’ kwam uitgebreid ter sprake: de verschuiving in de verhouding tussen winkels en merken. Goede winkels als die van dit panel - Jones uit Arnhem, ANNA+NINA, Hutspot en Tenue de Nîmes - worden steeds meer zelf een merk. Zij zijn de ‘curator’, zij creëren een beleving, geven persoonlijk aandacht en service, zorgen voor meerwaarde. Alles draait om individualiteit, jezelf zijn en je onderscheiden.

En op bijgaande foto zien we de internationaal bekende mode-celebrity schoenontwerper aan het woord. De Nederlander die het samen met zijn vrouw Tonny zo ver in het buitenland schopte dat hij wereldbekend werd en een heel groot merk zelfs een ontwerp van hem probeerde te kopiëren. Door een rechterlijke uitspraak werd het merk echter teruggefloten. Dat was toen een grote en ongelooflijke overwinning voor de kunstenaar. 

Jan Jansen - hier met een deskundige op de Modefabriek in gesprek- hoort bij de mensen uit de modewereld die daadwerkelijk tijdloos een beeld kunnen neerzetten. Dat geldt trouwens ook voor bepaalde modellen, sommige ontwerpers en meer aan de rand van de modewereld voor sommige journalisten en programmamakers. Er is een tijdloos oordeel over de algemene kwaliteit van wat zij presenteren of overbrengen. Dat is dus bepaald niet hetzelfde als commercieel succes. ( Iets wat wel duidelijk is na de verhalen over het leven de zwaar beproefde schilder Van Gogh etc. ) En er kunnen nog zoveel overdreven verhalen over shows en ontwerpers worden verteld: de tijd blijkt een filter dat alles bepaalt.

Zo herinneren veel mensen zich nog de kleding van Puck en Hans en bepaalde creaties uit collecties van nog veel andere meesterlijke ontwerpers uit ons land. Misschien ontwierp dit Puck en Hans-duo trouwens veel artikelen niet zelf maar hebben ze hun assortiment wel zo gedenkwaardig mooi voorgeselekteerd. En dat is dan eveneens waar het om gaat: op de juiste manier de keuze maken. Dat neemt niet weg dat iedereen het recht heeft op een eigen geheel andere visie ook als die sappig over the top is.

Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de modebeschouwingen van modejournalist Kim Querfurth die zich niet verliest in nauwkeurig vermelden van allerlei details maar duidelijk in de eerste plaats een sfeer neerzet. En ik houd ook helemaal niet van de wij-weten-alles types die beweren dat 'Nederland internationaal op modegebied nauwelijks iets betekent.' ("Nee... Dan de grote beurzen in India waar... Of Hongkong etc... ")

Nederland heeft als land zelf ook volop mode als kunst. Daarnaast moet het brood worden verdiend en dat is een andere tak van sport vaak.

In allerlei modeprogramma's en modeartikelen van vroeger en nu kun je zien dat men ook in ons land iets onvergetelijks heeft ingebracht. Het enige is wel een verschil in tempo bij de presentatie. Het is heel typerend voor deze tijd dat veel mensen met camera's in de hand of voor hun neus zo doodsbang en snel alles bespreken dat het wel lijkt of ze de hele dag achterna gezeten worden.

Op deze Modefabriek-foto zit meester-ontwerper Jan Jansen die vast en zeker op een relaxte manier in gesprek is in plaats van als een idioot alles achter elkaar af te ratelen. De ontwerpen van Jan Jansen worden vaak veelzijdig en vernieuwend genoemd. Hij beheerst ambachtelijke technieken en is creatief met kleur en materialen. Ook vallen vaak de woorden extravagant, origineel en geestig.

Zelf zegt Jan Jansen zich niet bezig te houden met trends en marktwerking en maakt hij vooral wat hij zelf mooi vindt. Dat is niet alleen wat elke talentvolle modeontwerper beoogt. Het is ook van alle tijden en blijkens de veelzijdige koers en ideeën van de 43ste editie van Modefabriek helemaal van deze tijd.

Vandaar hun wens aan iedereen die dit aangaat: Now Go! Make it Happen! Make it Happy! En tot ziens op de wintereditie van Modefabriek, 20 & 21 januari 2018.