Onderzoek invloed nieuwsgebruik op stemgedrag
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek voert een interessant grootschalig onderzoek uit rond de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart. Negen gemeenten worden onderzocht, van Amsterdam tot Smallingerland, waarbij wordt gekeken naar nieuwsgebruik, nieuwsaanbod en stemgedrag.
Dit onderzoek geeft inzicht in de rol die lokale media spelen bij de verkiezingen, hoe lokaal nieuws wordt geconsumeerd en in hoeverre media(gebruik) van invloed is op stemgedrag. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met LJS Nieuwsmonitor, Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool Windesheim. Alle onderzoeksresultaten worden de komende weken op dit platform gepubliceerd. Wat wordt bijvoorbeeld bestudeerd?
Zijn Spakenburgers geïnteresseerd in de lokale politiek van de gemeente Bunschoten? Wordt het stemgedrag in Nijmegen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen beïnvloed door verhalen uit de lokale media?
En wat werd in de aanloop naar 21 maart beter gelezen door inwoners van Roermond: de stukken van de onderzoeksjournalisten van het regionale dagblad De Limburger of de Facebookpagina van de LVR, de lokale partij van de voor corruptie veroordeelde Jos van Rey?
Op deze en andere vragen levert het nieuwe onderzoek van het Stimuleringsfonds de antwoorden. In de komende weken onderzoeken we de relatie tussen nieuwsaanbod, nieuwsgebruik en stemgedrag.
Er worden daarvoor 8 gemeenten bestudeerd die het Fonds in de afgelopen vijf jaar al eens onderzocht. Ook de stad Enschede doet mee. Daar werkt een unieke combinatie van dagblad en lokale omroep samen binnen de Newsroom Enschede. Naast hun inwonertal zijn er gemeenten geselecteerd op hun politieke signatuur: rechts, links, christelijk, lokaal of een combinatie hiervan. (Afgezien van bovengenoemde gemeenten wordt ook nog een kijkje genomen in Langedijk (onder de rook van Alkmaar), Smallingerland (hoofdplaats: Drachten), Almere, Rotterdam en Amsterdam.)
Een breed onderzoek dus dat In de praktijk uiteen valt in een aantal deelonderzoeken. In de weken voorafgaand aan de verkiezingen en direct erna krijgt in elke gemeente een representatieve groep inwoners een vragenlijst van Kantar Public voorgelegd over hun belangstelling voor lokale politiek en (lokaal) mediagebruik.
Hoe betrokken voelen inwoners zich bij de gemeente en wat ziet de burger als het hete hangijzer bij de komende verkiezingen? Wat heeft hij de laatste keer gestemd, wat gaat hij 21 maart stemmen? Spelen landelijke en lokale media en een rol bij het stemgedrag of zijn familie, vrienden en social media juist doorslaggevend?
De antwoorden op deze en andere vragen worden gekoppeld aan twee soorten aanbodsonderzoek, waarbij LJS Nieuwsmonitor en studenten journalistiek van Hogeschool Windesheim nieuwsberichten van landelijke en lokale media inventariseren. Zij speuren websites, Facebook, radio, televisie en de krant af op zoek naar verkiezings- en ander nieuws.
Deelresultaten uit het onderzoek zullen de komende weken druppelsgewijs worden prijs gegeven.
FOTO: REDACTIE
...HET SPEL... DE ONWEERSTAANBARE UITDAGING... EN HET GEHEIM VAN DE VOORBEREIDING...