• Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 5-Sterren boetiekhotel ‘POST Rotterdam' in historisch postkantoor

  • Award voor coutureshow Addy van den Krommenacker

  • Nederlands Dans Theater 2 lanceert Settle for More

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Geruchten over nieuw en ‘eerlijk’ online distributiekanaal

kaartenoptafel.jpg  Omroepvaksite Spreekbuis heeft een document in handen gekregen waarin een coalitie van omroepen pleit voor een nieuwe aanpak van online distrubutie van NPO-materiaal. Het manifest heet PublicSpaces en pleit voor een non-profit online platform waar gebruikers niet langer worden gezien als bronnen die geëxploiteerd of (politiek) gemanipuleerd kunnen worden.

Het document waar Spreekbuis naar verwijst heeft een idealistische toon, maar heeft een indrukwekkende groep marktpartijen en omroepen aan zich weten te binden.

“De coalitie bestaat uit Instituut voor Beeld en Geluid, Dutch Design Week, International Documentary Film Festival Amsterdam, Waag, EYE Filmmuseum Amsterdam, Holland Festival, Pakhuis de Zwijger and SIDN Fonds. International Film Festival Rotterdam en de publieke omroepen: VPRO, NTR, BNNVARA en EO”, schrijft Spreekbuis. Omroepen wilden tegenover Spreekbuis niet officieel reageren.

Hoofd Digitaal VPRO Geert Jan Bogaerts wilde dat wel en noemt het PublicSpaces-plan ‘prematuur’ en de inhoud ervan ‘uiterst gevoelig’. Volgens Spreekbuis staan de plannen op gespannen voet met de centralistische koers van de NPO-top, die mensen die materiaal willen terugzien of horen naar de dienst NPO Start verwijzen.

De NPO heeft nog geen officieel verzoek rond PublicSpaces ontvangen, stelt een woordvoerder. De VPRO heeft inmiddels in een statement verklaard dat er geen sprake is van een alternatief distributiekanaal en dat het genoemde Manifesto niet meer actueel is. De omroep laat daarin weten alleen maar mogelijkheden te onderzoeken ‘om het publieke domein in de online omgeving te versterken’. Volgens de VPRO komt het juiste Manifesto later deze middag online, en is de NPO op de hoogte van het initiatief.

Vervolgens laat de VPRO In een reactie aan Villamedia weten dat het manifest inmiddels is gepubliceerd. Spreekbuis dook in de nieuwe versie van het manifest en merkt op dat de eerder genoemde term ‘contentdistributieplatform’ is verdwenen en dat de NTR is geschrapt uit het overzicht met coalitiepartners.
Conclusie Spreekbuis: “Het lijkt erop dat de initiatiefnemers in allerijl haar ‘opeens verouderde’ manifest hiermee hebben ‘vernieuwd’ om spanningen binnen publieke omroepbestel te vermijden.”