Facebook probeert entrée in China te maken
Facebook zou op de beurs grote verliezen lijden doordat Instagram en Twitter 'een betere vibe hebben' volgens de trendy talkshowgasten die ook gisteravond hierover bij de avondshow van Jinek vlotjes en enigszins misnoegd hun mening gaven. Toch werd gelijktijdig ook toegegeven dat Facebook een onmisbare schakel is in de nieuwsvoorziening van grote groepen.
Dat niet alleen want Facebook is ook het gezellige dorpsplein waar de onmisbare info van de kleine gemeenschap aan elkaar wordt doorgegegeven. Lang niet iedereen facebookt maar veel bedrijven hebben er gedeeltelijk hun image op gebaseerd. Facebook gaat dus door.
Op diezelfde wijze werden vanaf heel vroeger door de jaren heen de steeds indringender wordende reclame uitingen door culturele types met verachting besproken maar draaide het er later op uit dat men graag gebruik maakte van de voordelen van reclame en er zelfs om streed of het als een eer beschouwde als men door reclame werd ondersteund.
Facebook gaat als gemeld echt wel door en heeft sinds vorige week zelfs een officiële dochtermaatschappij in de Chinese stad Hangzhou geopend. Daar kwam de New York Times achter door het bestuderen van overheidsdocumenten. Ergens kwamen we nog een foto in een buitenlandse krant tegen van Mark Zuckerberg die in China met zijn team druk aan het hartlopen was.
Een lokale vestiging daar in China zou het eenvoudiger moeten maken om in de Chinese markt te opereren: op dit moment is toegang tot Facebook in China geblokkeerd.
De dochtervestiging kreeg een geldinjectie van 30 miljoen dollar en Facebook heeft aangekondigd met de Chinese overheid en lokale ontwikkelaars te willen samenwerken om het platform (en andere geblokkeerde producten als Instagram en WhatsApp) te kunnen aanbieden.
De New York Times constateert dat het eerste obstakel zich al aandient: de registratie is afgelopen dinsdag weer van overheidssite is verdwenen. Daarnaast wordt topman Zuckerberg her en der geciteerd, die in een interview met techsite Recode vorige week verkondigde dat het vermoedelijk nog geruime tijd duurt voor Facebook in China beschikbaar komt - en alleen als dat ‘ethisch verantwoord’ kan gebeuren.
Het reclamenetwerk van Facebook is bij Chinese bedrijven en de Chinese overheid overigens wel populair: het land is in Azië de voornaamste afnemer van reclameruimte op het platform.