• Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 5-Sterren boetiekhotel ‘POST Rotterdam' in historisch postkantoor

  • Award voor coutureshow Addy van den Krommenacker

  • Nederlands Dans Theater 2 lanceert Settle for More

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Oppassen voor nepshops op sociale media

b_250_200_16777215_00_images_apple7.jpg  Het lijkt allemaal zo makkelijk en gezellig te regelen maar oppassen is toch de boodschap. Waar gaat dit over? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil met de campagne Webshop of nepshop? consumenten te waarschuwen voor aankopen bij nepshops via sociale media.

Steeds vaker verkopen bedrijven rechtstreeks, soms zelfs zonder tussenkomst van een website, via sociale media aan consumenten. Het medium wordt volgens ACM vluchtig genoemd . En dat geldt zowel voor het aanbod als de aanbieder. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie...

Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. En je staat verbaasd hoe vaak het nog gebeurt. De schade voor consumenten bedroeg vorig jaar volgens de toezichthouder bijna 5 miljoen euro.

Betaling achteraf of verzekerd betalen (bijvoorbeeld met credit card) luidt het welgemeende advies van de ACM. Teleurgestelde consumenten kunnen hun ervaringen de komende tijd melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.

Dit kan via WhatsApp en sociale media, maar ook telefonisch of per mail.

CAMPAGNE WEBSHOP OF NEPSHOP... OPPASSEN EN WETEN HOE HET WÉL AAN TE PAKKEN

ILLUSTRATIE: KAREL APPEL