Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Andrew Bush betrapt autobestuurders met de camera

altAndrew Bush betrapt chauffeurs naast zijn auto met de camera. Hij fotografeert ze nerveus, ontspannen, geconcentreerd of zingend. De bijschriften zijn in hun pseudo-wetenschappelijkheid informatief en vrolijk stemmend tegelijk. “Woman Gliding Southeast at 68 mph on Highway 101 Near Santa Barbara, California, at 4:39 P.M. Sometime in March 1990.”

Bush begon de serie ‘Vector Portraits’ in 1989, toen hij na zijn afstuderen naar Los Angeles verhuisde. Door de uitgestrektheid van de regio spenderen de inwoners van Los Angeles veel tijd achter het stuur, in een airconditioned huiskamer op wielen die een intrigerende mengeling van publiek en privaat terrein is. Bush reed door de straten en over de snelwegen van Los Angeles, de middenformaat camera bevestigd aan de passagiersstoel.

Bij stoplichten, in de file of rijdend met snelheden van 30 tot 120 km/u bediende Bush de camera door middel van een draadontspanner, telkens als hij pal naast een andere auto reed. Daardoor hebben Bush’ kleurenfoto’s allemaal eenzelfde kader. Het fotokader vangt de auto, het zijraam vormt een kader rond de bestuurder. Binnen dat dubbele kader zien we curieuze combinaties van bestuurders en automerken, van leeftijden en kleuren. Een lust voor het voyeuristisch oog.

De zich onbespied wanende automobilisten zijn bij de weg, bij hun gedachten, bij hun conversatie met passagiers of bij hun autoradio. In feite doet Bush met zijn camera wat wij met onze ogen doen: kijken naar anderen. Alleen laat het oog van de camera het beeld nooit meer los. Bush’ camera is een eindeloze voortzetting van ons vluchtige oogcontact. Het is bevredigend dat Bush ons alle tijd en vrijheid geeft om anderen te bestuderen terwijl wijzelf onbespied en anoniem kunnen blijven.

Zijn expositie ‘Vector Portraits’ is een onderzoek naar het spanningsveld tussen de publieke en private ruimte. De dubbelzinnigheid in Bush’ fotografie blijkt ook uit de titel van zijn tentoonstelling. In de wiskunde geeft een vector zowel grootte als richting aan, maar het kan ook de drager van een besmetting zijn. Het werk van Bush zit in collecties als die van het Whitney Museum of American Art, het Metropolitan Museum of Art, het Museum of Modern Art (alle drie in New York), het Art Institute of Chicago, het Museum of Fine Arts in Houston, het San Francisco Museum of Modern Art, het George Eastman House in Rochester en het Victoria & Albert Museum in Londen.

In 2009 verscheen bij Yale University Press het boek Drive, met de automobilistenportretten van Andrew Bush. De tentoonstelling is te bezichtigen van 7 april tot en met 12 mei 2012

Galerie Wouter van Leeuwen, Hazenstraat 27, 1016 SM Amsterdam.
Openingstijden: donderdag tot en met zaterdag van 12 tot 18 uur.