Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Schilderij brieflezende vrouw Vermeer herontdekt

altAMSTERDAM - Tijdens de intensieve restauratie van de Brieflezende vrouw (1663-64), een van de vier topstukken van Vermeer uit het Rijksmuseum, zijn verrassende details ontdekt. Zo is het kenmerkende intense blauw van Vermeer in al haar prachtige nuances voor het eerst sinds eeuwen waarneembaar. Daarnaast is een aantal parels, die in 1928 zijn toegevoegd, verwijderd en zijn verdwenen details weer zichtbaar gemaakt.

Het meesterwerk heeft in de loop van de eeuwen allerlei behandelingen ondergaan die hun sporen op het schilderij nalieten. Onder begeleiding van een internationale commissie van experts heeft Rijksmuseumrestaurator Ige Verslype het schilderij zo veel mogelijk in haar oorspronkelijke staat teruggebracht.

Vanaf 29 maart is de Brieflezende vrouw te zien op een speciale presentatie in het Rijksmuseum. Ige Verslype: De grootste verrassing was te ontdekken hoe het intense blauw van Vermeer tot stand komt. Het blijkt nu dat Vermeer een kopergroene onderlaag aanbracht waardoor je extra diepte krijgt in de kleur. Na het verwijderen van het vergeelde vernis is dit prachtige blauw dan ook in al haar nuances weer zichtbaar.

Op de presentatie van Vermeers Brieflezende vrouw worden de verschillende stappen in de restauratie getoond en komen verschillende onderzoekstechnieken, zoals infraroodreflectografie en röntgenfluorescentie-scanning, aan bod. Ook wordt duidelijk dat opvallende details die verdwenen waren door het verwijderen van oude overschilderingen weer zichtbaar zijn, zoals de kleine nagels op de zijkant van de stoelbekleding.

De restauratie heeft in totaal meer dan een jaar geduurd. De Brieflezende vrouw is sinds 170 jaar in de collectie van het Rijksmuseum en heeft in die tijd 4 verschillende lijsten gehad. Op de presentatie worden de 4 lijsten getoond en is te zien wat dit voor een effect heeft op het schilderij. Bovendien wordt duidelijk hoe modegevoelig de keuze voor een lijst is.

Sinds 1925 heeft het schilderij een Franse vergulde lijst, waarin ze nu nog steeds getoond wordt. Aansluiten op de restauratie is het schilderij naar Japan gereisd en is ze te zien geweest op de tentoonstelling Visualizing human connection in the age of Vermeer in Kyoto, Sendai en Tokyo. Vanaf 29 maart is ze weer te bewonderen in het Rijksmuseum.