Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Orde op zaken op Amsterdamse markt!

altAMSTERDAM - Het ging om praktisch nadenken en opkomen voor een eerlijke verdeling voor de werkers op de markten voor drie raadsleden van de hoofdstad. Zij zijn bijzonder verheugd dat veel punten uit hun voorstel ‘Aan de markt overlaten’ zijn overgenomen in het vandaag gepresenteerde ‘Plan van aanpak Integriteitsrisico’s warenmarkten’.

In het voorstel pleitten VVD-raadsleden Marja Ruigrok, Maurice Piek en Werner Toonk voor een tactiek van centraliseren, rouleren en uniformeren om marktfraude de kop in te drukken. Het gemeentelijke ‘Plan van aanpak’ komt tegemoet aan deze drie wensen. En dat zal veel opluchting geven aan mensen die hierdoor met meer vertrouwen aan het werk gaan.

Marja Ruigrok: “Dat hier is gekozen voor een gemeentebrede, stedelijke werkwijze die ondergebracht wordt bij één stadsdeel, is wat ons betreft een fantastische oplossing. Centraal toezicht is voor ons een van de sleutels om de Amsterdamse warenmarkten weer op orde te krijgen.”

De handhavingstaak van de marktmeesters zal vanaf het derde kwartaal door de handhavers openbare ruimte worden uitgevoerd. De overige taken van de marktmeester zullen op roulatiebasis worden geknipt. Maurice Piek: “Rouleren van marktmeesters is een cruciale component in de strijd tegen marktfraude. Door de nieuwe aanpak ontstaat er een pool van marktmeesters van een zodanige schaal dat ze afwisselend ’s ochtends en ’s avonds op verschillende markten kunnen worden ingezet en zo elkaars werk kunnen controleren."

En Werner Toonk verklaart: “Ook door inning van marktgelden per factuur en de ontwikkeling van één ICT-systeem worden grote stappen gezet. Laten we hopen dat die niet de laatste zijn. Als het mogelijk is om meer aan de markt over te laten en eigen initiatieven de ruimte te geven, hoeft de gemeente minder ambtenaren in te zetten, minder kosten te maken en minder regels te handhaven. ”