Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Gratis roddelnieuws stoort Amerikaanse media

altIedereen kan op allerlei manieren in het nieuws zijn. Het nieuws kan een aanbeveling van capaciteiten of wie je bent betreffen maar "het nieuws" kan ook met een streng oordeel op grond van wat nog vermoedens zijn over je oordelen. Er kunnen ook persoonlijke details uit iemands leven enorm worden opgeblazen. Vooral naar dat laatste zijn veel mensen nieuwsgierig omdat het vaak heel herkenbaar is. Voor BN-ers is het niet altijd leuk.

Je wordt gefilmd op een dag dat je er niet goed uitziet of je bent ergens iets aan het doen wat je voor jezelf wilde houden en opeens kan je dat met grote letters en kleurrijke foto's in een blad lezen wat er een compleet drama van maakt. Aan de andere kant kunnen lange verhalen ook belangstelling voor je carriere vernieuwen. In sommige landen heeft dat journalistieke gebabbel geleid tot een moeilijke positie voor bepaalde artiesten. Zij kwamen in een belangen-spagaat. Wel of niet met je verhaal naar buiten komen?

Deze week verklaarde Maarten Van Rossem desgevraagd dat hij de rubriek Boulevard op tv niet kan uitstaan. Het mag gezegd worden dat hij zelf geen enkele overdreven poging doet om bij anderen in de smaak te vallen. Het is verfrissend. Dat komt heel eerlijk over maar iedereen is nu eenmaal anders. Sommige mensen komen anderen gereserveerd tegemoet en anderen zijn extravert. En weer anderen zijn klamperig en lopen over van wat ze iedereen willen laten weten.

Toch is er in de loop van de tijd in sommige landen een nare claimcultuur ontstaan in verband met nieuws over bekende mensen. Een cultuur die te maken heeft met onder druk zetten.

Die- en -die beroemdheden of politici geven hun nieuws altijd en verplicht alleen door aan bepaalde media. Rupert Murdoch die (sinds de voetbalrechten) opeens als een vriendelijke oudere heer in de media wordt afgeschilderd domineerde zelfs met bepaalde kranten regeringsleiders. Maar tegenwoordig is er internationaal nu eenmaal veel meer openheid en kunnen mensen zich daartegen persoonlijk beter verweren.

Daardoor ook gaat het tegenwoordig slecht met Amerikaanse tijdschriften. Vooral roddelbladen lijden onder de concurrentie van gratis en snelle informatie op internet. Volgens het Audit Bureau of Circulations is de losse verkoop van tijdschriften in de eerste helft van 2012 met bijna 10 procent gedaald. “De bladen zijn vaak duur en informatie op internet is gratis en snel. Tegen de tijd dat de tijdschriften in de winkel liggen, is het oud nieuws en hebben we het alweer over een nieuw schandaal”, aldus de door New York Times geïnterviewde expert John Harrington.

Daarnaast nemen beroemdheden steeds vaker via Twitter of Facebook het heft in eigen hand als het over foto’s en informatievoorziening over hun eigen persoon gaat.”

Maarten! becommentarieert en ontleedt met vanzelfsprekende autoriteit ook issues die in de samenleving stof doen opwaaien of dat zouden moeten doen vanuit een onafhankelijke positie. Dat is nieuws op een andere manier. Hij zegt daarover:" U hoeft het er niet mee eens te zijn, maar u steekt er altijd wat van op. Een Maarten! en u kunt er weer twee maanden tegen."