Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Nieuw logo Rijksmuseum

altAMSTERDAM - De huisstijl van het Rijksmuseum omvat een nieuw logo hier op de gevel te zien wat opvalt door een moderne strakke stijl. Het contrasteert ook mooi met de antiek aandoende gevel van het museum. Het is ontworpen door Irma Boom. Zij is een internationaal ontwerper. Irma Boom werd bekend door haar ontwerp van het SHV Thinkbook (1996). Haar werk wordt ook tentoongesteld en verzameld door o.a. het MOMA in New York, het Centre Pompidou in Parijs en Bijzondere Collecties van Universiteit van Amsterdam.

Het nieuwe logo past ook goed bij het totale beeld van de collectie waarin de 20ste eeuw een belangrijke plaats inneemt. Irma Boom heeft ook een nieuw ontworpen letterfamilie en een kleurenpalet gemaakt.

De nieuwe letter, de Rijksmuseum genoemd, is speciaal voor het Rijksmuseum ontwikkeld door letterontwerper Paul van der Laan van bureau Bold Monday.

Het kleurenpalet, het zogenaamde DNA van het Rijksmuseum, is gebaseerd op de topstukken uit de collectie en wordt toegepast op verschillende visuele uitingen.

Vermoedelijk wil de directie van het vernieuwde Rijksmuseum zich hiermee van zijn beste kant laten zien na 9 jaar maar beperkt open te zijn geweest door verbouwingen en een problematische bestuursrelatie met het Stadsdeel Zuid. Het mag een wonder heten dat het Rijksmuseum nu alle moeilijkheden te boven is gekomen en op een positieve manier opnieuw het Nederlandse verleden met de toekomst gaat verbinden.

Het logo ziet er fris en modern uit. Van catalogi tot de bewegwijzering en van briefpapier tot affiches zal dezelfde stijl worden aangehouden. Irma Boom is verantwoordelijk voor de vormgeving van alle uitingen in het nieuwe Rijksmuseum.