Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Hééééé... Reclame is toch alles

 

altAmerikaans onderzoek toont aan dat driekwart van de tv-reclame door maar twintig procent van de doelgroep wordt gezien. Hééééé... etc. Is dat wáár? Hebben we dan niet al die jaren totaal verkeerd gemeten wat het winstegevende resultaat is van al die enorme reclamebudgetten die bedrijven aan tv-reclame spenderen? Bommetje! .... Beetje foute analyses gemaakt...

Dus 1 op de 5 kijkers kijkt slechts naar de beelden van die keramische pan die hoewel je op je kop gaat staan nooit aanbrandt met dat geweldige anti-aanbrand handvat en de Juiste Zaag met zijwaartse beweging. En deze 1 op 5 kijker weet dan nog eens zicht te houden op de sticky buddy die pluisjes van je zijden jurk af schijnt te halen maar ook vloeren dweilt en zelfs het interieur van auto's zo reingt dat alle sporen van voormalige verzwegen gebeurtenissen totaal verdwijnen.

Wat heerlijk. Toch is kijken voor deze bewuste persoon ook niet meteen kopen. Oeps!

Een onderzoek van Simulmedia op basis van cijfers van Nielsen en Kantar Media (WPP) toont aan dat al die budgetten niet echt het target -zoals beoogde doelgroep in het jargon wordt betiteld- niet bereikt. Het is nog erger dan wij of zij denken. De Financial Times beschrijft dat tv-reclame in tientallen procenten van de gevallen zelfs niet wordt gezien en, oplopend tot driekwart van de gevallen, niet in de beoogde doelgroep terecht komt.

Jammer want reclame is toch ook informatief. Het kan belangwekkende info bieden. De grote doelgroep van het tv publiek kan vaak ook genieten van de grappige vondsten in reclamespots of de begeleidende mooie muziek.

Wereldwijd wordt rond de veertig procent van de mediabudgetten besteed aan tv-commerials. Hééééé... de resultaten zijn dus zoals nu is gebleken niet wat men daarvan verwacht. Of zoals men dat verkocht. Maar ja overdrijving hóórt er bij in de reclame.

Vastgesteld werd verder dat twintig procent van de budgetten naar internet gaat. Goedzo. En tussen de vijftien en twintig procent naar kranten. En kranten zijn zo lekker om vast te houden en te lezen. Misschien kan er van die 4/5 de verspilde budgettering een beetje meer daarheen?