Podcasts

PodCast 13
PodCast 12
PodCast 11
PodCast 10
PodCast 9
PodCast 8
PodCast 6
PodCast 5
PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Cartoonist Oppenheimer weg na ruzie

altDe Maastrichtse cartoonist Ruben L. Oppenheimer, die werkt voor diverse landelijke media (waaronder Villamedia magazine) is met een “onoverkomelijk verschil van inzicht” vertrokken bij dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad. Volgens Oppenheimer werd hij zo beknot in zijn intellectuele vrijheid dat hij alleen nog maar kon opstappen. Dat is niet best. Hoofdredacteur Huub Paulissen van de betrokken kranten verklaart tegenover Dichtbij Maastricht groot respect te hebben voor Oppenheimer als politiek tekenaar, maar ligt een “opeenvolging van niet nagekomen afspraken” aan het conflict ten grondslag.

In stadskrant De Ster zegt Oppenheimer dat er vrijwel elke week een conflict was, meestal met een verzoek tot aanpassing...

Paulissen noemt cartoons met expliciete beschuldigingen als voorbeeld. Ook zou Oppenheimer tegen afspraken in exclusieve cartoons op onder meer Facebook hebben gezet.

Oppenheimer noemt politieke cartoons een belangrijk gereedschap om kranten een eigenzinnig gezicht te geven. “Het respect en een goede communicatie waren bij De Limburger zoek”, aldus de cartoonist, die hoopt bij een ander Limburgs medium onderdak te vinden. Er is vaak sprake van een gebrek aan respect voor illustratoren.

Cartoonisten hebben echter duidelijk wel macht en willen die graag gebruiken in een artistieke context. Het is de pure kracht van het individu die zich manifesteert in hun werk. Als het werk altijd gaat over problemen en ' personages of misstanden aan de kaak stellen' kost het begrijpen van de bedoelingen van de kunstenaar de lezer/bezoeker/kijker echter wel heel veel energie.

Maar soms heeft de artiest het persoonlijk nodig zich krachtig en sterk op te stellen. Cartoonisten kunnen even invloedrijk zijn als tv-programma's. De belangen van de maker van een krant of een programma kunnen maken dat men een iets luchtigere aanpak prefereert. Aan de andere kant gaat het toch om werk van een kunstenaar en zou dit in ideale omstandigheden beter een kwestie van geven en nemen moeten kunnen zijn.