Marga Weimans kunstzinnige couture

altMarga Weimans verzorgde een heel kunstzinnige afsluitende show tijdens de openingsavond van de AFW. Bij bepaalde coutureshows nemen de theatrale effecten steeds verdergaande vormen aan. Dat is niet zo verwonderlijk omdat wij leven in een beeldcultuur waarin alles om ons heen aan mode lijkt onderworpen te zijn. Zelfs de kleur van de bloemen in onze tuinen maar ook de manier waarop steden en auto's gebouwd worden zijn aan mode onderhevig. Dat geldt zelfs ook voor onze complexen zoals dichters uit de vorige eeuw al ontdekten. Modeshows gaan in essentie om kleding maar mode als kunstvorm en niet alleen als image-bewaarder neemt daardoor een steeds belangrijker plaats in. Marga Weimans is zo'n couturier die grenzen verkent en verlegt.

Haar modebeeld is niet alleen gebaseerd op zelf ontwikkelde stoffen en prints maar wordt ook vervlochten met elementen uit de architectuur, industrieel ontwerpen en beeldende kunst. Haar beeld is all-over maar uit zich wel in creaties op de catwalk waar je dan wel zo ongeveer van achterover slaat vanwege het aparte concept en de inzet er achter van een heel team van mensen die dit beeld zo soepel hebben kunnen neerzetten. .

Deze keer kwamen haar mannequins op echte voetstukken voorbij maar dat waren zulke blokken van ongeveer 20 cm hoog (!) waar hun schoenen op bevestigd waren dat er een complete stellage op wielen naast mee reed om ze tijdens het moeizame flanerne houvast te kunnen bieden. Lekker eng om op te lopen maar heel symbolisch verwijzend naar het te sterke accent wat mode en modellen in onze maatschappij heeft verworven. Jurken en jasjes leken op die manier gebracht steeds weer een uniek kunstwerk.

De kleuren waren zwart, wit en brons. Het haar in een knoetje met een zware pony en de eyeliner driehoekig fel aangzet maken een onwerkelijk beeld. Je moet wel erg mooi zijn als mannequin om daarbij nog individualiteit uit te kunnen stralen. Showstopper was de zogenaamde ‘Vodafone Dress’. Een zwarte jurk bestaande uit driehonderd mobiele telefoons verwerkt in de rok. Het publiek kon bellen naar die telefoons, waardoor er verschillende kleurpatronen ontstonden door de oplichtende displays en interactie tussen publiek en kleding plaats vond.

Een ingenieus en heel creatief concept. Je moet wel heel bevlogen zijn omdat ook zo mooi uit te werken. De show van Marga Weimans werd mede mogelijk gemaakt door Vodafone, hoofdsponsor van AFW.

Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft circa 5,3 miljoen klanten. Hoofdkantoren zijn gevestigd in Amsterdam en Maastricht en er is eveneens een kantoor in Eindhoven