Mart Visser Artwork is intrigerend

Sinds Mart Visser een potlood of penseel kan vasthouden, tekent hij hoofden. De expressie van het gezicht in al zijn vormen is wat hem boeit. De kracht van een persoonlijkheid maakt het individu op het doek. Visser wordt geïnspireerd door zijn ontmoetingen en laat daarbij zijn intuïtie de vrije geest. Hij start met een blanco doek; niet wetende wat het gaat worden.

Zijn werk als couturier en modeontwerper gaat over het aankleden van individuele vrouwen. De kracht van zijn werk ligt in de persoonlijke aandacht voor iedere vrouw die zijn creaties draagt. Hij leeft zich in en vertaalt zijn intuïtieve idee voor haar naar een driedimensionale creatie. Structuur, reliëf, textuur en techniek versterken het ontwerp. Dezelfde ingrediënten past Mart Visser toe in zijn Artwork.
Portretten in de ruige en abstracte opzet zoals Visser deze schildert staan in schril contrast met zijn modernistische en fijne belijning van zijn haute couture. Het kleurenpalet en dynamische diversiteit aan materialen waarbinnen Visser creëert zijn de enige overlappingen met zijn collecties. Nachtblauw, gradaties in zwart/wit/grijzen, donkeroranje, oker en een parade aan vergrijsde tonen.
“Een tijd lang bedacht ik per doek een naam, maar dat vind ik toch té demanding. Mijn interpretatie is wat kunst maakt voor de ander. Ik vind het interessant om te zien hoe en welke keuzes mensen maken in mijn werk.”
Vissers privécollectie bestaat grotendeels uit portretten; van klassieke stukken uit de veertiende eeuw en beeldhouwwerken tot fotografie en modern. “Als toeschouwer omring je jezelf met de stilte die de persoon uitstraalt op een doek; je gaat er als het ware in op. Op deze manier kijk ik ook naar een persoon; de contouren, de rimpels en de vlakversiering van het gezicht. Eén enkele wijziging van een lijn verandert al direct de blik of uitdrukking van het gezicht. De afdruk van een gezicht of juist de speling met schaduw waardoor de contouren van het gezicht maar gedeeltelijk zichtbaar zijn; dan wordt een beeld voor mij interessant.
Het is begrijpelijk dat Mart Visser zelf niet zo veel kan uitleggen over de tere associatie tussen zijn werk als couturier en de schilder van portretten. Als je naar zijn schilderijen kijkt roept dat bij de toeschouwer zo'n sterke emotionele reactie op dat je je duidelijk geraakt voelt door de diepere werkelijkheid die hij ons toont. Bij kunstzinnige modecreaties wordt de buitenkant van mensen ons heel mooi voorgetoverd maar in zijn schilderijen durft Mart Visser ons gezichten op een dieper niveau te laten zien. Het contrast tussen de schilder en de couturier brengt tegenpolen tot uiting die ons soms een beetje geschrokken laten opkijken uit het lieflijke modesprookje. Maar couturiers zijn ook kunstenaars met recht op een eigen ontwikkeling experimenterend en steeds onderweg zoekend naar een persoonlijke balans.