Marije de Haan brengt spanning in menswear

AMSTERDAM - Marije de Haan houdt van spanning in menswear. Dat blijkt uit haar show tijdens de Amsterdam fashion Week. Inspiratie voor haar eerste ready-to-wear collectie haalde Marije de Haan uit de psycho-analyses van Sigmund Freud en de schilder Francis Bacon. Het werk van Bacon, die op zijn beurt gefascineerd was door de theorieën van Freud, geven haar een unheimisch, ongemakkelijk gevoel maar trekt tegelijkertijd ook aan. Marije de Haan: “Op een afstand trekken de kleuren die Bacon gebruikt, je ontzettend aan maar eenmaal dichtbij gaan je nekharen recht overeind staan als je ziet wat het werkelijk is.”

Zij zegt ook: "Dit contrast komt overeen met de driften die naast elkaar leven in een persoonlijkheid en fascineren de designer tot in detail. Deze fascinatie vertaal ik in een menswear-collectie die opgebouwd is uit kledingstukken die je een comfortabel en behaaglijk gevoel geven, om je vervolgens onderuit te halen door een ongemakkelijk gevoel dat je bekruipt.”.
Zij verbeeldt haar visie in een collectie waarin de duisternis als een verontrustende mantel haar goed uitgebalanceerde collectie mannenkleding in verschillende bij elkaar passende sobere kleuren omhult. Haar presentatie is niet helder en onomwonden maar toont bewust half verborgen emoties van de boos kijkende modellen die proberen toch haar vrij rustige en zacht gevormde kledingcollectie niettegenstaande deze sfeer in communicatie met het publiek aan de man te brengen.
Marije de Haan heeft verschillende collecties geproduceerd en gepresenteerd. In 2013 is zij gaan samenwerken met Quintin Baker om het label MdH op te zetten, dat gelanceerd werd tijdens Fashion Week Amsterdam Januari 2015. Daarnaast is Marije ook creatief director bij het Nederlandse HUB Footwear.