Mart Visser ontwerpt couture voor langgerekt en hoog gehakt

altWinter 2011 wordt bij Mart Visser weer boeiend. Dat wordt bij de show van zijn couturecollectie in Amsterdam Hilton direct duidelijk. Hij heeft “A flair for classic.” Hij houdt van tijdloos elegant. Zelf zegt hij dat hij zijn concept baseert op een on-definieerbaar begin. Een visie die min of meer ontstaat door wat hem dieper treft in zijn omgeving of leven.

De ontwerper heeft zijn werk op verschillende levels naar buiten gebracht. De meeste mensen kennen bijvoorbeeld zijn wintermantels wel die hij via een vernieuwd V&D heeft gelanceerd. Dat geeft een mooie basis voor een ontwerper die gek op art is om zijn couturecollectie met grote inzet en overtuigingskracht op een geheel eigen manier uit te werken.

En daarbij valt het op dat Mart Visser in zijn visie vaak door een groter overkoepelend geheel omgeven wordt. Zijn visie wordt vaak geïnspireerd door universele elementen uit de natuur of door belangrijke stromingen in art of muziek. Dat is ook voor de bezoekers van zijn show een aangename verwijzing naar leven in verbondenheid met wat ogenschijnlijk abstract lijkt maar in feite voor wie dat herkent een rijke inhoud bevat.

En nu spreken wij dus alleen nog maar over de gedachte over vorm en inhoud waarop zijn collectie is gebaseerd. Hij vat het zelf graag zo samen: "In het begin ontstaat het idee, de rafelige vorm waaruit een collectie ontstaat. Een nog ondefinieerbaar kader."

Bij een kunstverzamelaar kwam Visser toen een in het oogspringend contrast tegen. En als cultuurminnaar werd hij sterk getroffen door de tegenstelling tussen de minimalist Richard Serra en de uitgesproken Anselm Kiefer. Bij deze laatste kunstenaar weerkaatsten de grafische en architecturale aspecten sterk het beeld van organische schilderijen.

"Het werk van Kiefer opent de ruimte en geeft je tijd om na te denken. Poëzie, mythe; hij gebruikt vooral zwart, grijs, wit en roesttonen, maar achteraf denk je alle mogelijke kleuren te hebben gezien. Kiefers structuren en kleurpaletten staan in contrast met het minimalistische werk van Serra," oordeelt Visser. Hij duikt heel diep in deze tegenstelling.

Hij zegt: "De vormgeving en het werk van deze laatste kunstenaar grenzen echter wel aan architectuur, geometrie, maar geven desondanks een soepele indruk. Het gaat om industriële materialen als staal en lood vervormd tot vloeiende lijnen en beelden. Geoxideerde structuren; golvend, statig en hoog. Als een theatraal decor waarin de mens is geplaatst. "

Met deze grondgedachte zorgt hij voor structuur en reliëf in een collectie die verwijst naar het materiaalgebruik van zijn inspiratoren. Van minimale effectgarens tot uitvergrote bouclé, naast verfijnde ribbels en gestanst leer. Krokoprints in loodstrakke tailleurs, minipailletten en taft blousons. Volumineuze moulages vervaardigd in ultra lichte materialen.

De vormgeving is super-elegant. Strakke rokken, hoge tailles, korte loodstrakke tailleurs onder volumineuze moulagemantels. De kleurtonen zijn warm en behaaglijk: roestbruin gecombineerd met zilvergrijs. Petrolblauw met brique en lavakleuren als accent.

Ook kleurcombinaties. Schitterend roestbruin gecombineerd met zilvergrijs. Petrolblauw met brique en lavakleuren als accent. Voor de avond meters kostbare kant en structuurzijdes naast gladde, soepele robes van chiffon; een rijkdom in de meest exclusieve materialen. Een avond op je mooist verschijnen is na een bezoek aan Mart Visser Couture geen enkel probleem.

Gracieus en meeslepend is ook de serie galajurken in verfijnd grijsblauw, chic parelgrijs en zwart.