• Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Presentatie Fashion for Good & Zuiderzeemuseum

  AMSTERDAM – Van een week lang een kledingstuk met de hand in elkaar zetten naar in 11 seconden gepiept met een robotarm. Van drie dagen lang wassen en strijken naar een paar uur. De verschillen van kleding maken en onderhouden van een eeuw geleden naar nu zijn erg groot. En ergens in deze ontwikkeling zijn we de relatie met onze kleding een beetje verloren.

We kopen nu bijvoorbeeld twee keer zoveel kleding als vijftien jaar geleden, maar dragen die echter maar half zo lang. Dat heeft een enorme druk op onze samenleving en planeet. Om hier aandacht aan te besteden, werken Zuiderzeemuseum en de Fashion for Good Experience samen aan een speciale presentatie en programmering rondom duurzaamheid die plaats zullen vinden in de Experience.

Om de verschillen tussen vroeger en nu goed te kunnen zien en vergelijken, hebben Zuiderzeemuseum en de Fashion for Good Experience hiervoor een unieke presentatie ontwikkeld. Traditionele Volendamse klederdracht en een hedendaags outfit van By Signe, C&A, Pure Waste en Silfir worden daarom naast elkaar getoond in de Experience in Amsterdam. Naast de presentatie worden er ook een workshop en een masterclass georganiseerd, om zo de consument te laten zien hoe we onze kleding kunnen leren herwaarderen.

“De samenwerking tussen Zuiderzeemuseum en de Fashion for Good Experience laat zien dat (gedwongen) duurzaamheid uit het verleden, nog steeds heel actueel is.” Volgens Femke Papma, projectleider van het Zuiderzeemuseum, was het onderhouden van kleding vroeger niet alleen zeer arbeidsintensief, maar ook noodzaak.
“Kleding werd zorgvuldig onderhouden, want het materiaal moest zo lang mogelijk meegaan. In de tentoonstelling ‘Kleren maken de vrouw’ tonen we onze bezoeker hoe kleding vroeger gemaakt en onderhouden werd én geven we tips mee hoe je je eigen kleding een tweede, of misschien wel derde, leven kan geven. De tips van Fashion for Good in ons museum sluiten hier heel goed op aan.”

Op 23 november organiseren de musea een workshop “Golden Joinery,” gegeven door Saskia van Drimmelen en Margreet Sweerts, waarin “visible mending” centraal staat met gouden draad. Geïnspireerd op de Japanse Kintsugi techniek, waarbij beschadigd porselein met goudlijm gemaakt wordt, laten de ontwerpers zien hoe je jouw favoriete, kapotte kleding ook kunt vieren door het op een unieke manier te repareren zodat je het kan en wil blijven dragen.

Op dezelfde dag als de workshop zal de tijdelijke presentatie van de oude en nieuwe outfits, officieel geopend worden tijdens een Masterclass: ‘How to revalue your clothing?’ Tijdens dit event zal projectleider Femke Papma uitleggen welke lessen we kunnen leren van de vrouwen uit de Zuiderzeetijd om duurzaam om te gaan met kleding.

Conservator Hilde Cammel duikt in tradities, handwerktechnieken en laat zien welke prachtige voorbeelden nog steeds ter inspiratie dienen voor modeontwerpers van vandaag. Ook Saskia van Drimmelen en Margreet Sweerts zijn onderdeel van de masterclass en delen resultaten van de Golden Joinery workshop en laten zien hoe we imperfectie kunnen omarmen en reparaties mogen vieren.

Het programma wordt ingeleid met een introductie over Fashion for Good en hoe belangrijk de rol van de consument is in het veranderen van de mode-industrie. De masterclass vindt plaats van 16.00 tot 18.00 uur.

“Er zijn talloze manieren om duurzaamheid te omarmen en zelf een steentje bij te dragen aan een positieve verandering: door je kleding langer te dragen en beter te onderhouden of minder kleding te kopen bijvoorbeeld”, aldus Experience Manager Gwen Boon. Wat daarbij helpt, is om te weten hoe je kleding eigenlijk gemaakt wordt. Wie je kleding gemaakt heeft? Hoeveel tijd het kost om een kledingstuk te maken, hoeveel grondstoffen ervoor nodig zijn en hoe je je kleding het beste kunt onderhouden.

“Al deze onderwerpen komen aan bod in de Fashion for Good Experience, een te gekke plek om je eigen duurzaamheidsreis te beginnen!” Het museum op Rokin 102 is 7 dagen per week geopend vanaf 11.00 uur met gratis entree.

De programma’s van Fashion for Good worden ondersteund door founding partner C&A Foundation en corporate partners adidas, C&A, CHANEL, BESTSELLER, Galeries Lafayette Group, Kering, Otto Group, PVH Corp., Stella McCartney, Target en Zaland en affiliate partners Arvind en Norrøna.

FOTO: NICOLA MITCHELL