Wél of niet subsidie elektrische vrachtwagens - een heel gepuzzel
Op dinsdag 26 maart werd de regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtwagens, met een budget van €45 miljoen voor dit jaar. Een totaal van 647 aanvragen werd ingediend, wat het beschikbare openingsbudget volledig benut. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) heeft als doel de markt voor emissievrije trucks te stimuleren.
Er is opnieuw veel interesse in de subsidieregeling, net als vorig jaar. Op de eerste dag alleen al werden 428 aanvragen ontvangen, gevolgd door nog eens 219 aanvragen op de tweede dag. Dit resulteerde in een totaal aangevraagd budget van €46,5 miljoen.Met deze subsidieronde zouden meer dan 600 elektrische vrachtwagens kunnen worden aangeschaft, wat bijdraagt aan het streven om tegen 2025 minimaal 1.000 emissievrije vrachtwagens in Nederland te hebben, en tegen 2030 zelfs 16.000.
Uiteindelijk zouden alle nieuwe vrachtwagens in 2040 schoon moeten zijn. Momenteel rijden er ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens in Nederland, exclusief waterstoftrucks. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van vorig jaar. Zo kan een bedrijf nu slechts één subsidieaanvraag per werkdag indienen voor de aanschaf van één emissievrije vrachtwagen. Zolang er budget beschikbaar is, kan een bedrijf echter elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen, waardoor de regeling toegankelijker wordt voor meer bedrijven.
Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van het type vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Kleine ondernemingen krijgen relatief meer voordeel.
Alleen nieuwe, volledig emissievrije vrachtauto's komen in aanmerking voor subsidie, zoals elektrische of waterstofvrachtwagens.
Dit is exclusief fiscale voordelen waarvoor ondernemers in aanmerking komen bovenop de subsidie bij de aanschaf van een schone truck. De percentages en maximale subsidiebedragen zijn aangepast om te voldoen aan de Europese staatssteunregels.
De aanvragen voor de AanZET-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Sommige aanvragen worden afgewezen omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen, terwijl andere klanten hun aanvraag zelf intrekken. Hierdoor kan er nog steeds een deel van het subsidiegeld beschikbaar komen, zelfs als de regeling is overschreden.
Als er meer subsidiegeld beschikbaar komt dan nodig is voor de aanvragen op dag 2, wordt er geloot tussen de aanvragen op dag 3. De resultaten van de loting worden op een later moment aan de aanvragers bekendgemaakt.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het totale budget voor AanZET moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer, met behandeling van het wetsvoorstel verwacht begin april. Als de begroting onverwachts NIET wordt goedgekeurd, kunnen reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.