Welkom bij de Ipsos Almanac 2024
In de Ipsos Almanac 2024 schenkt Ben Page, CEO van Ipsos, ons een terugblik op het complexe jaar 2024 waar in zoveel gebeurde dat een grote groep mensen heeft besloten niets meer te willen weten, lezen of horen over het nieuws.
Daar kan je best begrip voor opbrengen maar aan de andere kant moeten de zogenaamde nieuwsmijders ook begrijpen dat de media 'het nieuws' vaak in een extreme vorm doorgeven omdat de concurrentie tussen nieuwsbrengers heel groot is. Dat neemt niet weg dat de aandacht veelal maximaal uitgaat naar ernstige zaken in plaats van naar de mooie gebeurtenissen die er net zo goed zijn.
Ben Page gaat samenvattend bepaald niet nieuwsmijdend van start. Hij zegt : " We blikken terug op een bewogen jaar van polycrisis, politieke straffen en groeiende onzekerheden. " En dan vertelt hij nog heel wat meer want IPSOS werkt wereldwijd en is van alles heel goed op de hoogte.
"Het jaar 2024 werd gekenmerkt door geopolitieke spanningen, economische verschuivingen en milieunoodsituaties. Desinformatie bleef alomtegenwoordig, terwijl vertrouwen - in politici en systemen - verder afbrokkelde. Geboortecijfers bereikten historische dieptepunten in Europa, en lage productiviteitsgroei bleef miljoenen mensen de toekomst ontzeggen, vooral jongere generaties."
Okay. Wat allemaal weer erg dan.
Hij heeft echter gelukkig niet alleen sombere aspecten aan ons te melden. ..
Ben Page: " Toch waren er ook momenten van verbinding. Wereldwijd blijven we geloven in democratie en erkennen we de urgentie van klimaatmaatregelen, ondanks verdeeldheid over de aanpak. Het vertrouwen in experts groeit, en technologie blijft de manier waarop we werken, creëren en verbinden, transformeren. "
Wat heeft 2024 ons in grote lijnen voor vermeldenswaardigs gebracht? Ipsos neemt ons mee door de maanden die 2024 vormgaven en onthult hoe publieke opinie de grote momenten van ons tijdperk reflecteert.
"Van Trump's verkiezingsoverwinning tot de Spelen van Parijs en COP29 in Bakoe; van de 'Brat'-zomer tot de opkomst van individualisme en nieuw nihilisme."
Nihilisme? ... Het is niet anders. Dit grote bureau is altid bezig resultaten van meningen en aktiviteiten te analyseren.
Maar wat verwacht IPSOS in 2025?
In 2025 zal de wereld verder evolueren, mede gedreven door AI. Hoe we werken, denken en samenleven zal zich onvermijdelijk aanpassen.
De komende jaren zullen technologieën zoals AI ons blijven uitdagen en inspireren. Niet als vervangers van menselijke kennis, maar als partners die ons helpen ingewikkelde problemen aan te pakken. In de medische sector zien we al hoe technologie levens kan verbeteren, van precisiediagnostiek tot patiëntcommunicatie.
"Dat klinkt goed. Ontwikkeling is geen bedreiging, maar een proces van onthullen: van doordringen tot de kern en samenwerken aan oplossingen. Angst voor 'knappe breinen' maakt plaats voor begrip dat vooruitgang ontstaat door mens en machine hand in hand te laten werken. We zijn het er mee eens.
In een wereld waar havens, zoals die in ons eigen land, cruciaal zijn voor de wereldhandel, is samenwerking tussen mens en technologie vooral onmisbaar. Als we dit potentieel benutten, ligt wereldverbetering binnen handbereik – stap voor stap, wikkel voor wikkel.
Generatie Zen: Verloren in een grenzeloze wereld.
Onder de vele inzichten die Ipsos deelt, springt één groep eruit: Generatie Zen. Deze jonge volwassenen, opgegroeid in een tijdperk zonder duidelijke grenzen of overtuigingen, lijken vaak te worstelen met een gevoel van richtingloosheid. Het is belangrijk dat wij ons daarom bekommeren. Het ontbreken van basiswaarden, zoals die uit een geloof of filosofie kunnen voortkomen, laat bij velen een leegte achter.
Toch valt er iets bijzonders op: deze generatie is wereldwijd met elkaar verbonden, niet alleen door technologie, maar ook door een collectieve kwetsbaarheid. Het zijn vaak oprechte en gevoelige individuen die, zonder de steun van een mentor of houvast, verdwaald kunnen raken in de complexiteit van het moderne leven.
Met de juiste begeleiding echter, hebben ze de potentie om een enorme positieve impact te maken – vanuit hun eigen authenticiteit en verbondenheid met anderen. Soms valt je dat opeens op. Je ziet dat deze generatie door de vele veranderingen die zij moeten doormaken niet altijd kan steunen op ouderen die daarmee ook weinig ervaring hebben.
Je merkt ook hoe deze nieuwe Generatie Zen op allerlei manieren worstelt met het leven maar juist daardoor over een nieuw soort kracht beschikt en een sterk nieuw potentieel opbouwt.