Phia Baruch: "Brabanders zijn apetrots op ‘hun’ Efteling ..."
Die Brabanders zijn uiterard trots op 'hun' Efteling. Maar de provincie Friesland heeft inwoners het meest te bieden in hun vrije tijd. Persoonlijk ben ik wég van de wijde luchten in het verre Noorden en de algemene houding van de mensen dáár waarvan je wéét wat je er aan hebt. Natuurlijk zou het wel heel kort door de bocht geredeneerd zijn als je daarmee zou vasstellen dat er geen onverschrokken doorzetters in andere provincies te vinden zijn. Er wonen in alle provincies in ons land stoere en toegewijde mensen waaraan wij als bevolking heel veel te danken hebben.
Maar soms vinden onderzoekers het spannend om lijsten te maken. Net als bij wedstrijdjes in tv-programma's of bij sportwedstrijden. Iedereen maakt mee dat de namen van winnaars en winnaressen dagenlang talktables en de socials (on)veilig maken tot ze weer vervangen worden door nieuwe druk bewonderde of jaloers afgekraakte toppers. Het is vaak wel amusant behalve als je het in de familie aan de Kersttafel meemaakt. Kort en goed: waar zjn de bewoners van welke provincie duurzaam - dus niet gedurende slechts enkele seizoenen - heel trots op?
Friezen zijn dus het meest tevreden met het vrijetijdsaanbod in eigen provincie. De Friese tevredenheid draait vooral om water en ijs, met de schaatsevenementen, AquaZoo en de Sneekweek. Noord-Holland en Groningen zijn de vrijetijdsprovincies nummer 2 en 3 van Nederland, met respectievelijk het Anne Frank Huis en de Martinitoren als hoogtepunten.
Hoewel Brabant in de ranglijst van provincies een magere tiende plaats scoort, is de trots op ‘hun’ Efteling ongekend. Geen enkele vrijetijdsorganisatie wordt zo sterk omarmd als dit attractiepark. Dit blijkt allemaal uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
En nu willen onze bezoekers uit andere provincies natuurlijk ook meer weten daarover.
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Ons onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. De hoop op een nieuwe Elfstedentocht en de zekerheid van de jaarlijkse schaatskampioenschappen plus de Sneekweek zorgen er vooral voor dat Friezen zo tevreden zijn met hun provincie. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt.’
Provincies met sterkste vrijetijdsaanbod in 2024 volgens eigen inwoners (+ positie in 2023)
1. (1) Friesland
2. (2) Noord-Holland
3. (3) Groningen
4. (4) Zuid-Holland
5. (6) Drenthe
6. (5) Limburg
7. (9) Zeeland
8. (8) Gelderland
9. (7) Utrecht
10. (10) Noord-Brabant
11. (12) Overijssel
12. (11) Flevoland
Brabanders zijn apetrots op ‘hun’ Efteling
Samen met Overijssel en Flevoland bungelt Noord-Brabant onderaan als het gaat om de mogelijkheden die de provincie de inwoners heeft te bieden in de vrije tijd. Dit ondanks dat geen enkele vrijetijdsorganisatie zo sterk wordt omarmd door de eigen inwoners als de Efteling. Daarnaast blijkt Brabant ook het rijkste theateraanbod van Nederland te hebben.
Hendrik Beerda: ‘Met name het museumaanbod wordt door Brabanders als karig ervaren. Het Noordbrabants Museum en het TextielMuseum genieten onder de bevolking duidelijk het grootste draagvlak. Het Vincent van GoghHuis, Van Abbemuseum en preHistorische Dorp volgen daarna. De bijna 150 overige musea die de provincie rijk is, zijn onvoldoende zichtbaar bij het brede publiek.’
Vrijetijdsorganisaties met het sterkste draagvlak onder provinciebevolking in 2024
1. Efteling (Noord-Brabant)
2. Elfstedentocht (Friesland)
3. Diergaarde Blijdorp (Zuid-Holland)
4. Martinitoren (Groningen)
5. WILDLANDS Adventure Zoo Emmen (Drenthe)
6. Anne Frank Huis (Noord-Holland)
7. Koninklijke Burgers' Zoo (Gelderland)
8. Herinneringscentrum Kamp Westerbork (Drenthe)
9. Rijksmuseum (Noord-Holland)
10. DierenPark Amersfoort (Utrecht)
Dit Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector.
Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
WAAR ZOU JE HET LIEFSTE WILLEN ZIJN IN JE VRIJE TIJD ...
DE SPROOKJESBOOM VAN DE EFTELING HEEFT ZOVEEL MOOIE VERHALEN ...