• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Addy showt met koninklijke glamour in Palazzo Brancciato -1-

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Wat je wél kunt zien als drones onzichtbaar blijven 🛰 🛰 🛰 🛰 🛰

Drones vallen niet altijd op door wat ze doen, maar juist door wat ze níét achterlaten. Als er iets neerstort, kun je chips uitlezen, polymeren vergelijken of vluchtroutes reconstrueren. Wanneer er helemaal niets valt, lijkt er niets te onderzoeken — terwijl het ontbreken van wrakstukken een aanwijzing op zichzelf is. 

Een misdrijf zonder sporen blijft alleen maar spoorloos zolang niemand de moeite neemt te vragen waarom er geen sporen zijn.

Het is geen kinderspeelgoed ... Drones worden vaak weggezet als speeltjes die je bij een hobbywinkel kunt kopen. Toch mag je er niet eens zomaar boven je eigen straat mee vliegen als daar mensen lopen. En ook rond militaire zones, havens en vliegvelden gelden zware verboden. 
Je hebt er geen ingenieursopleiding voor nodig om te weten dat wie daar tóch vliegt, of heel eigenzinnig is, of ... precies weet wat hij doet.

Waar geoefend wordt? Wie wil begrijpen wat er boven gevoelige gebieden af en toe gebeurt, hoeft echt geen geheime dienst te imiteren. Het volstaat soms om te vragen waar er wordt geoefend, met welke types drones, en welke clubjes zich met elkaar verbinden via apps, software of gedeelde vliegplekken. Niet iedereen die vliegt, staat met zijn voeten in het gras. Er bestaan groepen die elkaar nooit zien en toch voortdurend “samenkomen” in dezelfde routes en trainingsvelden.

Net als in een goede thriller stuiten we op iets onmogelijks: het wrakloze bewijs.

Er zit iets eigenaardigs in een luchtincident zonder restmateriaal. Het is het soort gebeurtenis dat meteen richting grote wereldmachten wijst, terwijl niemand even kijkt naar wie dichtbij al jaren bezig is. Soms lijkt het makkelijker om te denken dat alles uit Rusland komt, dan te accepteren dat onbekend vlieggedrag net zo goed uit een hobbykamer, een netwerk of een bedrijf kan komen dat liever niet op de radar verschijnt.

Herhaaldelijk worden we met de neus op de actualiteit gedrukt want dan blijkt weer dat sommige dingen niet geheim omdat ze goed verborgen worden — maar omdat niemand gelooft dat ze zo dichtbij gebeurd kunnen zijn.

Onze technische redactie constateert de volgende zaken ...  
▶ INFOBOX — Wat je vandaag al wel kunt onderzoeken bij drone-incidenten:

🚫 Verboden zones (NL)
In deze gebieden mag je *niet* vliegen, ook niet met hobbydrones:

- militaire terreinen en vliegbases (Volkel, Gilze-Rijen, Leeuwarden, etc.)
- vliegvelden (Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Groningen, Maastricht)
- havens, petrochemische installaties, elektriciteitsstations
- boven groepen mensen, woonstraten met publiek en wegen met verkeer

Onze technische speurneuzen zeggen: "Een drone boven zo’n zone is daar nooit 'per ongeluk.'"

💶 Boetes & risico’s zijn niet mals: 

- tot € 8.700 boete voor verboden vluchten
- inbeslagname apparatuur
- bij nationaal veiligheidsrisico: strafrechtelijk onderzoek

Die boete is zelden het probleem. Wat iemand wil wéten, is meestal véél duurder.

🛰 WIE KUNNEN ZULKE VLUCHTEN UITVOEREN? 

- Hobbyvliegers met veel ervaring (clubs, app-netwerken, teams)
- Commerciële dronebedrijven met professionele apparatuur
- Beveiligingssector, private bedrijven, paramilitairen
- Staten en inlichtingendiensten (maar niet altijd als eerste verdachte)

NIET ALLES WAT PROFESSIONEEL OOGT, IS MILITAIR - EN NIET ALLES WAT EEN HOBBY LIJKT, IS ONSCHULDIG. 

🔬 Wat kun je technisch onderzoeken?
Zelfs zonder wrakstukken zijn er sporen:

+ vluchtpatronen (herhaling, routes, bochten)
+ tijdsvensters (wie vliegt daar normaal?)
+ type gedrag (camera, hoveren, ontwijken, verkennen)
+  coördinatie (meerdere drones = geen spontane hobby)

Met wrakstukken:

+  materiaal & chip-analyse (herkomst, bouwdatum)
+ serienummers / weggekrabde markers
+ software en route-logs (GPS-informatie, instructies)
WRAKSTUKKEN ZIJN EEN BEWIJS. GEEN WRAK IS ÓÓK BEWIJS.

DOOR: REDACTIE TECHNIEK